جلوگیری از ضعف سیستم ایمنی در ماه رمضان

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مطالعات پژوهشگران نشان داده است که روزه داری می‌تواند سیستم ایمنی بدن را بازیابی کرده و به مقابله با عفونت کمک کند اما برخی از عادت‌ها می توانند مانع این امر در ماه مبارک رمضان شوند.
حفظ سیستم ایمنی در ماه رمضان

با توجه به همه گیری کرونا و چالش حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن در این ماه رمضان، چه راهکاری می‌تواند برای رویارویی با این چالش برای روزه داری که با بیش از ۱۵ ساعت نخوردن و آشامیدن روبه رو است، مفید باشد.
ما در این مطلب از مجله دلتا نکات و توصیه‌هایی برای حفظ سیستم ایمنی در ماه رمضان به شما ارائه می‌دهیم که می‌تواند برای روزه داران در طول ماه مبارک رمضان مفید باشد.

 

حفظ سلامت سیستم ایمنی با خوردن چه غذاهایی امکان پذیر است؟

هنگامی که نوبت به استفاده از یک رژیم غذایی سالم در ماه رمضان می‌رسد، نکته اصلی این است که باید غذاهای سبک اما مغذی را انتخاب کرد تا به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک شود. بنابراین بهتر است وعده‌های غذایی افطاری و سحری شامل همه گروه های غذایی ضروری از جمله غلات، سبزیجات، میوه ها، حبوبات، مغزها، لبنیات یا مواد جایگزین و منابع پروتئینی باشد.

 

حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن با ذخیره آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان موجود در مواد غذایی سالم، به ویژه میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ، می‌تواند به جلوگیری از آسیب سلول ها کمک کرده، بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. به همین دلیل مصرف میوه به عنوان یک میان وعده در فاصله افطار و سحر و سبزیجات در زمان خوردن افطاری و سحری بسیار توصیه می‌شود.
علاوه بر این، بهتر است روزه داران به جای دسر شیرین، از میوه‌ها استفاده کنند. میوه ها دارای فیبر زیادی هستند که عملکرد دستگاه گوارش را تسهیل کرده و محیط مناسبی را برای شکوفایی باکتری‌های مفید در روده ایجاد می‌کنند. هرچه باکتری های مفید روده بیشتر باشد، عملکرد سیستم ایمنی نیز قوی تر خواهد بود.

 

مصرف غلات کامل و پرهیز از خوردن شیرینی‌ها و سرخ کردنی‌ها

متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که در وعده‌های غذایی افطار و سحر از نان سبوس دار به جای نان سفید استفاده شود چرا که نان های سفید باعث افزایش قند خون می شوند. مصرف شیرینی‌ها و سرخ کردنی‌ها به عنوان غذاهای ناسالم طبقه بندی شده و علاوه بر ایجاد اضافه وزن، می‌تواند سلامت سیستم ایمنی بدن را به خطر اندازد.
افزایش سریع وزن و ایجاد چاقی همچنین می‌تواند فرد را در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و دیابت قرار دهد که بیماری‌هایی زمینه‌ای و پر خطر برای ابتلا به کووید ۱۹ محسوب می‌شوند. به طور کلی متخصصان تغذیه به داشتن وزن مناسب حتی در ماه رمضان تاکید دارند.

 

نوشیدن  یک و نیم لیتر آب در  فاصله افطار تا سحر

آب برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی بسیار ضروری است و از این طریق به سیستم‌های دیگر بدن کمک می‌کند تا کار خود را به درستی انجام دهند. در ضمن آب به حذف سموم از بدن کمک می‌کند. مواد مغذی را به سلول‌های بدن منتقل می‌کند. فعالیت باکتری‌ها و ویروس‌ها را خنثی می‌کند.
روزه داران نباید مصرف نوشیدنی‌هایی چون چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین دار را جایگزین آب کنند و تصور نکنند که با مصرف این نوشیدنی‌ها، آب بدنشان تامین می شود. این تصور که می‌توان آب روزانه بدن را با اینگونه نوشیدنی ها تامین کرد، کاملا غلط است چرا که کافئین ادرار آور بوده و باعث کم شدن آب بدن می‌شود. بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند برای جبران این اثر، در قبال نوشیدن هر فنجان قهوه، یک فنجان آب بنوشید.

حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن با ذخیره آنتی اکسیدان

پیشنهاد مطالعه: مطلب با خواص گلابی وحشی و فواید دانه آن آشنا شوید رابخوانید.

 

 

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۰۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۱۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۵۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۳۹ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۳۲ ق٫ظ

  7. کاظمی

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…