آیا می‌دانید زمین با چه سرعتی می‌چرخد؟

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همه ما می دانیم که زمین به طور مداوم در جهت شرقی به دور محور خود می‌چرخد. یک چرخش کامل زمین به دور محور خود، 24 ساعت طول می‌کشد، که به نوبه خود منجر به ایجاد چرخه روز و شب می‌شود.
چرخش زمین

طول روز و شب به دلیل عوامل مختلفی از جمله اثرات جزر و مد ناشی از ماه، در برهه‌های مختلف سال متفاوت است. علاوه بر چرخش حول محور خود، زمین به دور خورشید هم می‌چرخد که یک چرخش کامل آن یک سال (۳۶۵ روز) به طول می‌انجامد. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا بدانید سرعت چرخش زمین چقدر است.

سرعت در خط استوا

سرعت چرخش زمین بسته به عرض جغرافیایی آن متفاوت است. در استوا ، زمین با سرعتی حدود ۱۶۰۹ کیلومتر در ساعت می‌چرخد. با نزدیک شدن به محل قطب‌ها، این سرعت کاهش می‌یابد زیرا مسافت مورد نیاز برای چرخش نیز کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، منطقه استوا در مقایسه با مناطق قطبی که دارای محیط کمتری هستند، برای چرخش کامل باید مسافت بیشتری را طی کند. با توجه به همین مسئله، نواحی اطراف استوا باید سریع‌‌تر بچرخند. البته انسان‌ها به دلیل جاذبه‌ای که آن‌ها را بر روی سطح زمین نگه داشته است، قادر به درک سرعت چرخش این سیاره نیستند. اما به هر حال چرخش زمین نشانه‌هایی دارد که یکی از آن‌ها، چرخه روز و شب است.

از آنجا که زمین با چنین سرعت بالایی در خط استوا می‌چرخد، آژانس‌های فضایی معمولا ترجیح می‌دهند از این سرعت بالا برای به حداکثر رساندن سرعت راکت‌ها و فضاپیماهای خود استفاده کنند. از همین رو مأموریت‌های فضایی معمولا در اطراف خط استوا اجرا می‌شوند و دلیل آن هم این است که موشک‌ها به دلیل سرعت بالای چرخش زمین در این منطقه، با شتاب بیشتری به فضا پرتاب می‌شوند. به عنوان نمونه می‌توان به پرتاب موشک‌های فضایی در فلوریدا توسط ایستگاه فضایی بین المللی اشاره کرد.

سرعت در خط استوا

طبق گفته ناسا، احتمال متوقف شدن چرخش زمین به دور محور خود تقریبا صفر است. از نظر تئوریک، حتی اگر زمین از چرخیدن باز بایستد، جو آن با همان سرعت اصلی به حرکت ادامه خواهد داد و این یعنی همه چیز روی کره زمین در یک طوفان عظیم گرفتار شده و در هم پیچیده خواهد شد.

سرعت چرخش زمین به دور خورشید

زمین برای یک بار چرخش کامل به دور خورشید باید مسافتی در حدود ۹۶۵ میلیون کیلومتر را طی کند. از آنجا که زمین برای چرخش به دور خورشید باید مسافت بیشتری را نسبت به چرخش محوری خود طی کند، در نتیجه سرعت آن هم به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر است. در واقع، سرعت چرخش زمین به دور خورشید چیزی در حدود ۱۰۶,۲۱۶ کیلومتر در ساعت است. این یعنی در طی یک روز، زمین حدود ۲.۵ میلیون کیلومتر را روی مدار خود به دور خورشید طی می‌کند. برای اینکه تصور بهتری از این سرعت داشته باشید، بد نیست بدانید که اگر کسی بتواند با این سرعت حرکت کند، مسافت بین شهرهای سان‌فرانسیسکو تا واشینگتن (حدود ۴۵۰۰ کیلومتر) را تنها در عرض سه دقیقه طی خواهد کرد!

پیشنهاد مطالعه: مطلب «واقعیت‌هایی که وجود موجودات فرازمینی را اثبات می‌کنند!» را در مجله دلتا بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۴۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۵۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۵۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۵۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۵۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۲۳ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۱۵ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۰۰ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…