فسخ قرارداد خرید ملک

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فسخ قرارداد خرید ملک، این امکان را به طرفین معامله می‎دهد در صورتی که دوطرف بعد از خرید ملک با مواردی مواجه شوند که بر خلاف خواسته‎ شان در زمان معامله بوده بتوانند قرارداد را بر هم بزنند.
فسخ قرارداد خرید ملک

فسخ قرارداد خرید ملک در واقع  به معنای از بین بردن و بر هم زدن قرارداد به‎طور ارادی است، دراصطلاح حقوقی به فسخ قرارداد انحلال ارادی نیز گفته می‎شود زیرا طرفین معامله می‎توانند با توافق یکدیگر در صورت بروز شرایطی معامله را بر هم بزنند، گاهی ممکن است این اختیار را فقط به‎یکی از طرفین و یابه شخص غیر از طرفین بدهند.

نکته‌ای که باید در مورد داشتن حق فسخ قرارداد خرید ملک بدانید این است که باید در قولنامه‌ی شما  حق فسخ  ذکر شده و به امضای هر دو طرف معامله رسیده تا قابل اجرا باشد.

کسانی‎که درخرید همیشه تردید دارند و بعد از اینکه چیزی را می‎خرند معمولاً آن را بازپس می‎دهند، باید بدانند که درخرید ملک چنین کاری امکان‎پذیر نیست و فقط با داشتن اختیاراتی که قانون می‎دهد اجازه‎ی فسخ قرارداد خرید ملک را دارند.

فسخ قرارداد خرید ملک

فسخ قرارداد خرید ملک دو جانبه‎

اگر همان دونفری که قرارداد را  منعقدکرده‎اند با هم توافق ‎کنند که در شرایطی قرارداد را برهم بزنند، به این عمل اقاله گفته می شود اقاله فقط مربوط به طرفین قرارداد است و کسی دیگر این اختیار را ندارد حتی اگر یکی از دوطرف فوت کند ورثه‎ی آن‎ها نمی‎توانند قرارداد را بر هم بزنند در حالی که در فسخ قرارداد چنین نیست و حق فسخ قرارداد به ورثه منتقل می‎شود.

در قرارداد خرید ملک نیز دو طرف می‎توانند در زمان حیات خود قرارداد را اقاله کنند و فرق آن با فسخ قرارداد در این است که هرکدام از دو طرف هر چیزی را که به‎واسطه‎ی فسخ قرارداد خرید ملک بدست می‎آورد با اقاله به طرف مقابل باز پس می‎دهد.

ازبین رفتن کلیه‎ی اختیارات فسخ

عبارتی که در اکثر قراردادهای خرید ملک با عنوان ” اسقاط کافه‎ی خیارات“نوشته می‎شود به معنای ازبین رفتن کلیه‎ی اختیارات معامله و متشکل ازچند کلمه است؛  اسقاط به معنی ساقط کردن و کافه با تشدید ف به معنی تمام است‎ خیارات جمع خیار و به معنی حق فسخ است.

همان طور که گفته شد طرفین قرارداد می‎توانند با هم توافق کنند که در صورت بروز شرایطی قرارداد را فسخ نمایند اما اگر در متن قرارداد نوشته شود اسقاط کافه‎ی خیارات، هر یک از طرفین که امضا کرده باشند، در واقع کلیه‎ی حقوق قانونی خودرا نسبت به قرارداد از دست می‎دهند.

مانند آن که در صورت مشاهده‎ی نواقص و معایبی پس از  خرید ملک، به موجب قانون، خیار فسخ برای ذی‎نفع به‎ وجود می‎آید و یا در مواردی که یکی از دو طرف بعداز قرارداد متوجه ‎شود ملک را ارزان‎تر فروخته یا گرانتر از معمول خریده  حق فسخ قرارداد خرید ملک برای او بوجود می‎آید اما درصورتی که در متن قرارداد اسقاط کافه‎ی خیارات ذکر شده  و به امضای طرفین رسیده باشد دیگر آن‎ها نمی‎توانند قرارداد را بر هم بزنند. بهتر است طرفین در انتهای فرم مبایعه‎نامه در قسمت توضیحات به وجود خیاراتی برای خود اشاره کنند مثلا بنویسند: خیار عیب ساقط نگردیده است. در این صورت با وجود عبارت اسقاط کافه‎ی خیارات در برگ مبایعه‎نامه، حق  استفاده از خیار عیب در صورت لزوم  به هنگام فسخ قرارداد خرید ملک برای طرفین باقی می‎ماند.

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد دانستنی های حقوقی ملکی از مجله دلتا دیدن کنید.

یک نظر

  1. حیدری

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۳:۵۴ ب٫ظ

    با سلام و درود و خسته نباشید
    باز هم باید باید از حضور شما بزرگواران که در این عرصه فعالیت میکنید تشکر و قدردانی نمایم
    اطلاعات خوبی در اختیار ما قرار میدهید
    با سپاس از مدیر و مسئول مجموعه دلتا جناب اقای تقوی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …