باورهای اشتباه درباره مکمل ها و ویتامین ها

۱۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مصرف مکمل‌های دارویی و ویتامین‌ها در سال‌های اخیر رشد بی‌سابقه‌ای داشته است. علت‌های متعددی سبب رواج مصرف این مکمل‌ها شده‌اند.
باورهای اشتباه درباره ویتامین ‌ها

یکی از مهم‌ترین دلایل رواج مصرف مکمل‌ها، باورهای اشتباهی است که درباره آنها شایع شده است. در این مطلب از مجله دلتا در مورد باورهای اشتباه درباره ویتامین ‌ها خواهید خواند.

باورهای اشتباه درباره ویتامین ‌ها

 هرچه مصرف ویتامین و مکمل بیشتر بهتر!

عده‌ای باور دارند هرچه بیشتر مکمل و ویتامین مصرف کنند برای سلامتی‌شان بهتر است. این نوع داروها بدون تجویز پزشک در دسترس عموم‌اند. همین مسئله علت زیاده‌روی در مصرف مکمل و ویتامین‌هاست.

این‌ها همه در حالی است که این زیاده‌روی‌ها معمولا خطرناک است و کارکرد طبیعی دستگاه‌های بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. طبق اطلاعاتی که انجمن سرطان آمریکا منتشر کرده است، برای مثال، مصرف بیش‌ازحد ویتامین C، قدرت جذب مس در بدن را مختل می‌کند (عنصری که برای حفظ کارکرد طبیعی بدن ضروری است) یا مثلا مصرف بیش‌ازحد مکمل فسفر، قدرت جذب کلسیم در بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و در بلندمدت، سبب بروز مشکلات دیگری می‌شود.

بدن قدرت دفع دوزهای بالا از مکمل‌ها و ویتامین‌هایی مثل ویتامین D، ویتامین A و ویتامین K را ندارد. تجمع این‌ها در بدن ممکن است سبب مسمومیت شود. این داروها را خودسرانه مصرف نکنید.

ضرر و زیان زیاده‌روی در مصرف مکمل و ویتامین، محدود به اینها نمی‌شود. مصرف بیش‌ازحد ویتامین C یا مکمل کلسیم، برای مثال، ممکن است پیامدهایی مثل اسهال یا ناراحتی معده به دنبال داشته باشد. ویتامین D، اگر زیاد مصرف شود، سبب تجمع کلسیم در بدن می‌شود؛ عارضه‌ای که با اصطلاح هایپرکلسمی (Hypercalcemia) شناخته می‌شود. این عارضه  ممکن است به پیامدهایی چون نارسایی کلیوی یا ناراحتی قلبی منجر شود.

مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی، حافظ سلامت قلب‌اند!

البته باور به چنین چیزی اطمینان‌بخش است و قوت‌قلب می‌دهد؛ اما باید گفت چندان پایه و اساس علمی ندارد. در سال ۲۰۱۸، فراتحلیلی برای بررسی این باور رایج در دستور کار قرار گرفت. در نتیجه، مشخص شد مکمل‌های محبوب مثل مولتی‌‌ویتامین‌ها، ویتامین D، کلسیم و ویتامین C هیچ مزیت دائمی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی یا پیشگیری از بروز سکته قلبی و مغزی نخواهند داشت.

طبق نتایج این فراتحلیل، اسیدفولیک، ویتامین‌های B حاوی اسید فولیک، B6 و B12 فقط مکمل‌هایی بوده‌اند که نقش اندکی در پیشگیری از بروز سکته مغزی داشته‌اند.

 ویتامین C مصرف کنید تا سرما نخورید!

این باور رایج نیز پایه و اساس علمی درستی ندارد. طبق نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ در این زمینه صورت گرفت، مصرف مکمل‌های ویتامین C در بلندمدت نقشی در کاهش تعداد مبتلایان به سرماخوردگی نداشته است. طبق نتایج این پژوهش، تنها کاری که با مصرف ویتامین C می‌توان انجام داد کاستن از شدت علائم و نشانه‌های سرماخوردگی و کاهش بازه زمانی لازم برای بهبودی و درمان سرماخوردگی است.

علاوه بر آنچه گفته شد، محققان این پژوهش به این نتیجه نیز رسیدند که مصرف مکمل ویتامین C برای بعضی کسانی که در بازه‌های زمانی کوتاه، فعالیت شدید ورزشی دارند مفید و ثمربخش است.

 

باورهای غلط درباه مصرف ویتامین ها

مصرف ویتامین D از بروز سرطان پیشگیری می‌کند!

تحقیقات و بررسی‌های بسیاری درباره این باور رایج صورت گرفته است؛ اما هنوز اتفاق‌نظری وجود ندارد که مصرف ویتامین D به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند یا خیر.

در پژوهشی مربوط به سال ۲۰۱۸، که بیش از ۲۵هزار مشارکت‌کننده داشت، تأثیر ویتامینD بر کاهش احتمال ابتلا به سرطان را با تأثیر داروهای پلاسیبو (دارونما/ Placebo) مقایسه کردند. در نتیجه، تفاوت خاصی از این لحاظ در میان دو گروهی که مکمل ویتامین D و داروی پلاسیبو مصرف می‌کردند مشاهده نشد.

درآخر

این اظهارنظرها نباید باعث شود اهمیت مصرف مکمل و ویتامین برای عده خاصی از افراد را نادیده بگیریم؛ برای مثال، مرکز پیشگیری و درمان بیماری‌ها در آمریکا (CDC) زنانی را که در سنین بارداری‌اند، به مصرف مکمل‌های فولیک اسید تشویق می‌کند. چراکه در این دوران برایشان مفید است. همچنین کسانی که در سرزمین‌های کم‌نورتر کره زمین زندگی می‌کنند به مصرف ویتامین D تشویق می‌شوند چراکه برای حفظ سلامتی‌شان لازم و حیاتی است.

 

پیشنهاد مطالعه: مطلب خواص درمانی افشره گل سرخ چیست را بخوانید.

 

 

 

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۰ در ۷:۴۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۳۰ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • نوشین حائری

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۴ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما دوست عزیز

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۲۴ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۰۴ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۵۷ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۶ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۶ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۶ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…