آیا مسکن تا پایان سال گرانتر می شود؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سوال پرمخاطب فعالان بازار مسکن اعم از خریداران مصرفی و سرمایه‌گذاران این است که با توجه به حباب قیمت در سال 97 آیا مسکن تا پایان سال گرانتر می شود؟
آپارتمان های میلیاردی

سوالات پیرامون آینده بازار مسکن تا پایان سال، موضوعی است که در نیمه دوم هر سال ذهن متقاضیان و سرمایه گذاران بازار مسکن را درگیر خود می‌کند. در شرایطی که رشد ۲ برابری متوسط قیمت‌ها از ابتدای سال ۹۷ تا کنون موقعیتی متفاوت را نسبت به سال‌های گذشته داشته است و بازار در ابهام قرار دارد، سوال اساسی اینجاست که آیا مسکن تا پایان سال گرانتر می‌شود؟

به گزارش مجله دلتا به نقل از روزنامه تعادل، قیمت مسکن از ابتدای سال تاکنون به‎طور متوسط  نزدیک به ۳ میلیون و ششصد هزار تومان افزایش یافته که این یعنی خانه هر ماه با افزایش ۴۵۰ هزارتومانی رو‌به‌رو شده است.

بیشترین افزایش قیمت مربوط به شهریور ماه امسال بود که نسبت به مردادماه قیمت‌ها ۹.۴ درصد رشد کرده است. رابطه معکوس افزایش قیمت‌ها با تعداد معاملات به نحوی است که حجم معاملات از ۱۹ هزار و ۱۰۲ معامله در اردیبهشت به ۶ هزار و ۸۵۵ معامله در آبان رسیده است.

کاهش  توان اقتصادی خانوار برای خرید مسکن به عنوان کالایی گران قیمت منجر به کاهش میزان معاملات به یک سوم شده است. در این میان، سوالی که اغلب مردم با آن مواجه هستند این است که، به ‎رغم رکود ناشی از کاهش تقاضا، چرا مسکن گران می‌شود؟

کارشناسان این حوزه دلایل زیادی را برای این افزایش قیمت و در‎پی آن کاهش میزان معاملات مورد توجه قرار داده‌اند. از جمله آن می‌توان به تاثیر نرخ ارز بر قیمت مسکن، رشد سطح عمومی قیمت‌ها و تحریم‌ها اشاره کرد.

آیا مسکن تا پایان سال گرانتر می شود؟

احتمالا مسکن تا پایان سال گرانتر می شود

حسن محتشم، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران، معتقد است که  رشد قیمت مسکن از ابتدای امسال  قابل پیش‌بینی بود  و دلیل آن جدای از افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی رکود حاکم بر بازار مسکن در بخش تولید، طی  ۵ سال گذشته بوده است. از آنجا که  طی سال‌های اخیر قیمت‌ها در بازار مسکن ثابت مانده بود و افزایشی نداشته است، بنابراین انتظار می‌رفت که قیمت‌ها افزایش یابد.

محتشم افزود: با از بین رفتن ثبات حاکم بر بازار در اوایل سال ۹۷، نرخ ارز با افزایش ناگهانی مواجه شد ولی قیمت مسکن این رشد را به صورت تدریجی تجربه کرد. طبیعی است  تا زمانی که شاهد  تعادل بین رشد نرخ ارز و ضریب کاهش ارزش پول ملی با قیمت مسکن نباشیم، افزایش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.

نگاهی به روند افزایشی نرخ ارز نشان می‌دهد که دلار با افزایش ۳ برابری از ابتدای سال تا کنون روبه رو بوده ولی قیمت مسکن از سال گذشته تاکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد گرانتر شده وفقط در تهران این افزایش ۲ برابر بوده است. از این رو می‌توان افزایش قیمت تا ۱۵۰ درصد را هم برای مسکن متصور شد. بنابراین به نظر می‌رسد که  روند افزایش قیمت تا پایان سال ادامه یابد و کاهش قیمت در سال آینده منوط به ثبات شرایط اقتصادی و به طبع آن نرخ ارز شود.

با توجه به اینکه در کوتاه مدت خریدار نمی‌تواند تفاوت مالی بین قیمت واحد مسکونی در گذشته و ماه‌های اخیر را جبران کند، کاهش تقاضا همچنان ادامه خواهد داشت و نیاز به زمان است تا خریدار بتواند سرمایه جدیدی را تأمین کند.  براین اساس، چشم انداز قیمت مسکن نشان از افزایش قیمت تا نیمه‌های بهمن ماه دارد و پس از آن هم به دلیل نزدیکی به سال جدید، شاهد رشد دوباره قیمت‌ها خواهیم بود.

برای دیدن مطالب بیشتر پیرامون این گزارش، صفحه خبر و گزارش در مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…