خواص تخم گشنیز

۱۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تخم گشنیز علاوه بر اینکه مانند ادویه در غذا استفاده می‌شود، خواص دارویی بسیاری نیز دارد.
فواید تخم گشنیز

گشنیز از گیاهان گل‌دار و متعلق به خانواده جعفری است. تخم گشنیز درشت و به‌رنگ قهوه‌ای روشن است و حفره‌ای توخالی دارد. این گیاه از جنوب اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا سرچشمه گرفته است. در این مطلب از مجله دلتا درباره فواید تخم گشنیز صحبت خواهیم کرد.

 

فواید تخم گشنیز

افزایش رشد مو

ضعف فولیکول‌های مو، عدم تعادل هورمونی و اضطراب، همچنین رژیم غذایی نامناسب؛ موجب ریزش مو می‌شوند. تخم گشنیز با قوی‌کردن ریشه‌های مو، جلوی ریزش مو را می‌گیرد و موجب رشد بهتر آن می‌شود. در واقع، تخم گشنیز با تقویت فولیکول‌های مو و شروع رشد بیشتر، می‌تواند مشکلات مربوط به مو و ریزش آن‌ را برطرف کند.

 

 کنترل کلسترول

مقدار کلسترول یا وضعیت چربی‌های بدن، معمولا موضوعی نگران‌کننده است. اگر می‌خواهید از سطح کلسترول بدنتان بکاهید و آن را کنترل کنید، استفاده از تخم گشنیز بهترین گزینه است.

بنابر نظر یکی از پزشکان بیمارستانی در کلکته، تخم گشنیز حاوی ترکیبی به‌نام کوریاندرین (Coriandrin) است.که فرایند هضم چربی را کنترل می‌کند و در نهایت موجب کاهش کلی کلسترول و تری‌گلیسیرید در بافت‌های بدنمان می‌شود.

خواص درمانی تخم گشنیز

 

 درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

ویتامین C، آنتی‌اکسیدانی قوی است که برای سلامتی بدن و پوست بسیار مهم است. تخم گشنیز انواع بسیاری ویتامین از جمله اسید فولیک، ویتامین A و بتاکاروتن و مهم‌تر از همه ویتامین C دارد. برگ و تخم گشنیز تقریبا ۳۰ درصد مقدار توصیه‌شده روزانه ویتامین C را که در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مؤثر است تأمین می‌کند.

 

افزایش سلامت قلب

تخم گشنیز کلسترول بد را کاسته و نوع خوب آن را افزایش می‌دهد.در عین حال، از تجمع پلاکت‌های انسانی در خون پیشگیری می‌کند. تجمع پلاکت‌های خون در سرخرگ‌های بدن، به اختلال در جریان خون در قلب و در نهایت حمله قلبی منجر می‌شود.

تخم گشنیز نقش مهمی در سوخت‌وساز چربی‌های موجود در انسان دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تخم این گیاه، مقدار فشار خون را تنظیم می‌کند. خواص آنتی‌اکسیدانی تخم گشنیز نیز فشار خون را کاهش می‌دهد. در واقع، تخم گشنیز با بازکردن رگ‌های خونی، از فشار خون می‌کاهد.

 

 درمان التهاب مفاصل

تخم گشنیز با پیشگیری از فعالیت سیتوکین التهاب‌آور در غشای زلاله‌ای، التهاب مفاصل را تسکین می‌دهد. این غشاء، سطح درونی مفصل را می‌پوشاند. از تخم گشنیز می‌توان به‌شکل استعمال خارجی و ضماد نیز استفاده کرد و به این صورت دردهای التهاب مفاصل را درمان کرد.

 

 

 درمان مشکلات تیروئید

اگر به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید مبتلا هستید، مصرف تخم گشنیز چاره کارتان است. تخم گشنیز به ‌لطف مقدار بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها، در تنظیم هورمون‌های بدن مؤثر است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب خواص بومادران ؛ گیاه جنگجو را بخوانید.

 

 

 

 

 

۱۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۱ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۰:۱۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۰:۱۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۳۱ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۴۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۳۶ ب٫ظ

    عالی باسپاس

    پاسخ

    • نوشین حائری

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۹ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما دوست عزیز

      پاسخ

  8. بییارعالی

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۴۲ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۳۳ ب٫ظ

  10. خلیل باوندپور

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۵۱ ب٫ظ

    بسیارممنون از برنامه خوبتون الله یارتانخ

    پاسخ

    • نوشین حائری

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۹ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما دوست عزیز

      پاسخ

  11. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…