موزه کودکی، مکانی برای دیدار کودکان دیروز و امروز

۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
موزه کودکی ایرانک تمام گروه‌های سنی را با خود هم‌سو می‌کند و علاوه‌بر کودکان، والدین را هم به دوران کودکی می‌برد. همچنین این موزه اهمیت تاریخ و فرهنگ کودکی را از هزاران سال قبل تا امروز روایت می‌کند.
موزه کودکی ایرانک

در موزه کودکی ایرانک کودکان امروز در کنار کودکان دیروز، به‌شکل موزیکال و داستانی، درگیر روایت‌ها، بازی‌ها و نمایش‌ها می‌شوند، از گذر تاریخ عبور می‌کنند و اطلاعات زیادی را کسب می‌کنند. با مجله دلتا همراه باشید تا با این موزه دیدنی در شهر تهران بیشتر آشنا شوید.

در موزه کودکی چه می‌گذرد؟

موزه کودکی ایرانک می‌خواهد توسط روایت‌ها، داستان‌‌ها، نمایش‌ها و بازی‌ها، فضایی برای کودکی‌کردن و کودک‌بودن را برای کودکان جدید و کودکان قدیم در کنار هم فراهم سازد تا افراد بیشتر در ارتباط قرار گیرند و تجربه‌های مشترک جدیدی را رقم بزنند.
در موزه کودکی ایرانک چه می‌گذرد؟

هدف از تشکیل موزه کودکی ایرانک

موزه از سال ۱۳۸۵ شروع به تحقیق درباره دوران کودکی کرد. هدف این‌ بود که مشخص شود دوره کودکی در ایران به چه صورت بوده است و کودکان از چه جایگاهی برخوردار بوده‌اند. سوال‌هایی از این قبیل مطرح بود که کودکان چه می‌پوشیدند، با چه وسیله‌ای بازی می‌کردند، چه بیماری‌هایی داشتند و چطور این بیماری‌ها درمان می‌شدند، کودکان از چه حقوقی برخوردار بودند و تفرج گاهشان کجا بوده است؟
هدف از تشکیل موزه کودکی ایرانک

نتایج بدست‌آمده از تحقیقات

محققان متوجه شدند چیزهایی که در گذشته مربوط به زندگی کودکان بوده، در حال از بین رفتن هستند؛ بنابراین تصمیم گرفتند با اطلاع‌رسانی،‌ مردم را متوجه کنند که باید مواظب یادمان‌های دوران کودکی‌ باشند. با افتتاح این موزه، ۲۲۰۰۰ وسیله اطلاعاتی شامل سند‌ها، عکس‌ها، لباس‌ها، اسباب‌بازی‌ها و بسیاری از وسایلی که متعلق به کودکان بودند، جمع‌آوری شدند.

مکتب خانه در موزه کودکی ایرانک

نمونه‌هایی از اشیای موجود در موزه

دفترهای مشق‌ چهارهزارساله در موزه کودکی ایرانک !

در نقطه ابتدایی گردش در این موزه، با ماکت لوح‌های مشق که از روی نسخه اصلی آن‌ها ساخته شده‌اند، مواجه می‌شوید. این لوح‌ها دفتر‌های مشق کودکان در حدود ۴۰۰۰ سال پیش‌ هستند که با خط فارسی باستان یا همان خط میخی روی آن‌ها جملاتی نظیر «مرد دانا»، «تو مرد دانا» و «مرد دانای کوچک» نوشته شده‌اند.
دفترهای مشق‌ چهارهزارساله در موزه کودکی ایرانک !

اسباب‌بازی‌های ماقبل تاریخ!

در ادامه با سنگ‌نگاره‌هایی با تصاویر کودکان، وسایل بازی کودکان نظیر سوت‌سوتک‌ها، جغجغه‌ها، مجسمه‌های حیوانات مختلف که برای بازی کودکان ساخته شده‌اند، آشنا می‌شوید.
نوشت افزارهای تاریخی در موزه کودکی ایرانک !

کودکان دوران قاجار و پهلوی

در ادامه بازدیدتان از موزه کودکی ایرانک با روایت‌های کودک در متن‌های حماسی و اسطوره‌ای مانند نقش کودک در شاهنامه، متن‌هایی برجسته‌ مانند روایت موش‌ و گربه و دوره‌های میانی تاریخ آشنا می‌شوید. وسایل نگهداری کودکان در گهواره‌های آن دوران، وسایل خواب، وسایل تغذیه و وسایل بهداشتی، در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.
موزه کودکی ایرانک تهران

روند بازدید چگونه است؟

هرچه در مسیر موزه جلوتر می‌رویم، سیر تاریخ نیز که با کتیبه‌های سنگی و دفتر مشق کودکان و اسباب‌بازی‌های آنان در ۴۰۰۰ سال پیش آغاز شد، به دوران اخیر نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود تا در نهایت به زمان حال باز‌می‌گردد.
بازدید از موزه کودکی ایرانک
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های ایرانگردی، نقطه وسط ایران کجاست؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۱۶ ب٫ظ

    آدرسش کجاست؟!

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…