پارکینگ مجتمع های آپارتمانی

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مهمترین موضوعات هنگام معاملات مالکیت پارکینگ مجتمع های آپارتمانی است که باعث بسیاری از اختلافات میان ساکنان مجتمع‎های آپارتمانی می‎شود.
پارکینگ مجتمع های آپارتمانی

مالکیت پارکینگ مجتمع های آپارتمانی

پارکینگ مجتمع های آپارتمانی به دو صورت اختصاصی و مشاعی است. پارکینگ اختصاصی مکانی خاص با مساحت مشخص است که‎ در سند مالکیت به ‎عنوان پارکینگ قید و جز ملک اختصاصی مالک محسوب می‎شود. منظور از پارکینگ مشاع در مجتمع های آپارتمانی آن است که مالک و ساکنان ذینفع با توافق یکدیگر، یکی از مکان‎ها را برای استفاده به عنوان پارکینگ در اختیار می‎گیرند. هریک از ساکنان مجتمع های آپارتمانی می‎توانند در محدوده‎ی توافق شده اتومبیل خود را پارک کنند و دیگران حق استفاده از این پارکینگ را ندارند. البته ممکن است در برخی از مجتمع‎های آپارتمانی بین ساکنان در نحوه‎ی استفاده از پارکینگ مشاع توافق نشود، در چنین شرایطی هر کس می تواند اتومبیل خود را در هر جا که بخواهد پارک کند. هر چند در این حالت رعایت حق تقدم و انضباط برای ساکنان دشوار می‎شود .

پارک اتومبیل بدون اجازه مالک

در صورتی که یکی از مالکان در آپارتمان سکونت نداشته و دیگری بدون اجازه از پارکینگ آپارتمان متعلق به او استفاده کند و با در‎خواست مالک، اتومبیل خود را از پارکینگ خارج نکند، به عنوان مجرم و متصرف عدوانی شناخته شده  و بر اساس قانون ضمن رفع تصرف و پرداخت خسارت به مالک پارکینگ، به حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد. همچنین مالک می‎تواند از استفاده کننده اجاره بگیرد.

پارکینگ مجتمع های آپارتمانی

خرید پارکینگ

در برخی از مجتمع‎های آپارتمانی با توجه به تعداد خودروها امکان تخصیص پارکینگ به همه‎ی واحد‎ها وجود ندارد. گاهی مالک یک واحد ساختمانی دو پارکینگ در اختیار دارد یا مالکی به دلیل نداشتن اتومبیل یا ساکن نبودن در این مجتمع آپارتمانی از پارکینگ خود استفاده نمی کند که می‎تواند پارکینگ خود را بفروشد یا اجاره دهد، در این صورت دو حالت پیش می‎آید:

حالت اول: خرید پارکینگ آپارتمان  توسط یکی از مالکان همان ساختمان، مالک می تواند با در دست داشتن اسناد مالکیت خود نسبت به انتقال پارکینگ در دفاتر اسناد رسمی اقدام کند.

حالت دوم: در این حالت مالک آپارتمان خود در آن مجتمع ساختمانی سکونت نداشته و قصد دارد پارکینگ خود را به فردی غیر از ساکنان آن مجتمع واگذار کند، این امر خلاف قانون بوده و جرم محسوب می شود زیرا هیچ ‎یک از مالکان حق فروش جداگانه قسمتی از ملک خود را ندارد.

فروشنده ،تعهد خود را انجام ندهد

گاهی پیش می آید، خانه‎ای خریداری شده و طبق سند عادی یا همان مبایعه نامه   فروشنده متعهد به واگذاری ملک همراه با پارکینگ و انباری به خریدار شده اما در زمان تحویل، خانه را بدون پارکینگ واگذار می‎کند. در چنین شرایطی می توان علیه فروشنده اقامه‎ی دعوا کرد. برای این کار باید با حضور در مراجع قانونی و ارائه  دادخواست  فروشنده را مجبور به انجام تعهداتی کرد که در مبایعه نامه قید شده است، حتی اگر فروشنده فضای پارکینگ را در ساختمان پیش بینی نکرده باشد باید مبلغ آن را به خریدار بپردازد که میزان آن را کارشناس رسمی دادگستری  با توجه به ارزش منطقه ای ملک تعیین می کند.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد حقوق ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی  از مجله دلتا دیدن کنید.

۲ دیدگاه

  1. فروشگاه اینترنتی

    ۱۵ دی ۱۳۹۷ در ۱:۵۶ ب٫ظ

    مجهز بودن آپارتمان ها به پارکینگ های اختصاصی جزو بهترینکارهایی بوده است که ارزش یک ساختمان بالا می برد و امنیت بیشتری را برای خودروها با استفاده از دوربی های مداربسته و بخش نگهبانی در بر خواهد داشت

    پاسخ

    • یلدا صدرالحسینی

      ۱۹ دی ۱۳۹۷ در ۱۰:۲۱ ق٫ظ

      بله همینطوره -ممنون از امعان نظرشما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …