مهمانی نور و رنگ در مسجد صورتی ایران (+ویدیو)

۹
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مساجد بی‌شماری در کشورمان ایران و اقصی نقاط جهان وجود دارند اما شاید هیچ‌کدام به اندازه مسجد هزار رنگ نصیرالملک نتواند ظرافت معماری اصیل ایرانی را با زیبایی هرچه تمام‌تر به نمایش بگذارد.
مسجد هزار رنگ نصیرالملک

امروز در مجله دلتا به سراغ مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی ایران که یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز است، می‌رویم. این مسجد توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است؛ بویژه در سال‌های اخیر که بازار سلفی و عکاسی با موبایل هم داغ‌تر شده است، کمتر کسی تا مسجد هزار رنگ نصیرالملک می‌رود و بدون عکس با شیشه‌های رنگی‌اش برمی‌گردد.

مسجد نصیرالملک کجاست؟

مسجد صورتی ایران را در شهر بهارنارنج، در جنوب خیابان لطفعلی خان زند، کوچه نصیرالملک پیدا می‌کنید. جایی که به محله گود عربان معروف است. این بنا یکی از دیدنی‌های شیراز است که لحظه‌های خوب بازدید از آن تا زنده‌ هستید در ذهن شما می‌ماند.
مسجد نصیرالملک شیراز تصور شما را از ساختمان مسجد تغییر می‌دهد. این بنا که به مسجد صورتی هم معروف است، پر از کاشی‌های صورتی و شیشه‌هایی است که جشنی از نور به ‌پا می‌کنند.مسجد هزار رنگ نصیرالملک کجاست؟

مسجد هزار رنگ نصیرالملک چه ویژگی‌هایی دارد؟

جلوی دو درب چوبی باشکوه مسجد که بایستید و سرتان را بالا بگیرید، مقرنس‌کاری طاق‌نمای بزرگ آن چشم‌ شما را می‌گیرد. کاشی‌های هفت‌رنگ آن بی‌شباهت به مسجدهای دیگر نیست اما رنگ صورتی از همین‌جا  حضور خود را به ‌رخ می‌کشد. رنگ همه کاشی‌ها در این بنا رنگ طبیعی‌ است.
پای خود را که از هشتی ورودی آجری داخل بگذارید، وارد حیاط مسجد می‌شوید که دلباز  و تماشایی است. حوض وسط حیاط، گلدان‌های اطراف آن و ساختمان‌هایی که اگرچه چشمگیرند شاید فرق خاصی با مسجدهای دیگر نداشته باشند اما این تازه شروع داستان است.
مسجد هزار رنگ نصیرالملک چه ویژگی‌هایی دارد؟
در شمال حیاط، طاق مروارید را پیدا می‌کنید و در جنوب، ایوان جنوبی و گلدسته‌ها قرار گرفته‌اند. در شرق، شبستانی است که هفت ستون رنگی دارد و در شمال شرقی، حیاط دیگری وجود دارد که امامزاده زنجیری را در آن پیدا می‌کنید.
اما از ضلع غربی بگوییم که همه داستان‌ها به اینجا ختم می‌شود که پنجره‌های شبستان اصلی مسجد نصیرالملک را با شیشه‌های رنگی پوشانده‌اند؛ شیشه‌هایی که نور را به رنگین‌کمانی از شور و قشنگی تبدیل می‌کنند.
شبستان اصلی مسجد هزار رنگ نصیرالملک

قسمت اصلی مسجد، شبستان اصلی

آنچه مسجد هزار رنگ نصیرالملک را بین گردشگران معروف کرده است، صحنه‌هایی‌ است که در این شبستان می‌بینید. کاشی‌ها پر از نقش گل و بوته و آیه‌هایی است که با خط ثلث نوشته شده‌اند. ستون‌های شبستان غربی دو ردیف شش‌تایی هستند که تعداد آنها یادآور دوازده امام است. مارپیچ‌های روی ستون‌ها همیشه توجه توریست‌ها را به خود جلب می‌کند.
جلوه این زیبایی‌ها ‌با وجود عبور باریکه‌های نور از شیشه‌های رنگی صدچندان می‌شود. هفت پنجره‌ بزرگ ساختمان با چهارچوب چوبی و شیشه‌های رنگی که طرح گل دارند، پوشیده شده است. اگر صبح زود به مسجد نصیرالملک بیایید تابش نور به پنجره‌ها غوغا می‌کند. بازار عکاسی و تماشا در این ساعت از روز، حسابی داغ است. بسیاری از مسافران با شور و شوق از خواب صبحگاه‌ خود می‌گذرند تا این بازی رنگ و نور را از دست ندهند.
مسجد هزار رنگ نصیرالملک شیراز

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های ایرانگردی، قدیمی‌ترین کلیسای جهان در ایران را مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۳۴ ب٫ظ

  2. فاطمه

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۱۳ ب٫ظ

    بسیار عاااالااااااااااللللللللی بود

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۰۷ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۱۰ ب٫ظ

    این مش ط س این مسجد واقعا ژیباست

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۵۳ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۲ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۹ ق٫ظ

    چه ویدیوی جذابی

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۷ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۵۰ ب٫ظ

    چه زیبا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…