بام سبز ، پیوند طبیعت و معماری در دانشگاه شیراز

۰
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تقویت سازه برای ایجاد بام سبز روی آن بسیار مهم است و یکی از معایب بام سبز به حساب می آید.
بام سبز

بام سبز چیست؟ وقتی بتوان در بام ساختمان، گل و گیاه کاشت یا با گیاهان مصنوعی آن را پوشاند، به آن بام سبز گفته می‎شود.

در چند سال اخیر، بام سبز در معماری کاربرد بیشتری داشته است. جزئیات اجرای بام سبز با توجه به نوع پوشش بام و طراحی آن متفاوت است، ولی نحوه اجرای بام سبز از یک قاعده کلی پیروی می‎کند. اجرای صحیح عایق رطوبتی، حرارتی و ضد آب بین سطح بام و پوشش بام سبز بسیار مهم است. نوع گیاه مورد استفاده در پشت بام با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم، انتخاب می‎شود.

تاریخچه استفاده از بام سبز به‎طور دقیق مشخص نیست. بام سبز بر اساس سیستم اجرا به چهار دسته کلی سیستم متمرکز، سیستم گسترده، سیستم مدولار یا فلاورباکس و سیستم ترکیبی تقسیم می‎شود. هر کدام از این سیستم‎ها مزایا و معایبی دارند و استفاده از آن‎ها با توجه به وزن گیاهان، عمق ریشه گیاه، شیب سطح بام و … متفاوت است.

گیاهان و درختان سازگار با اقلیم در هر منطقه، برای ایجاد آسایش محیط مؤثر هستند. مثلا” در حیاط مرکزی خانه «بروجردی‎ها» از سطوح سبز گسترده استفاده شده‎است که این گیاهان و درختان به‎جز تأمین سایه و زیبایی بصری، کمبود رطوبت محیطی را نیز جبران می‌کنند.

مجله دلتا با معرفی خوابگاه ارم دانشگاه شیراز سعی دارد یک نمونه عالی و کاربردی از بام سبز را در ایران به نمایش بگذارد.

بام سبز ، پیوند طبیعت و معماری در دانشگاه شیراز

یکی از دانشگاه‌های بسیار خوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه شیراز است که از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران بوده و در سال ۱۳۲۵ خورشیدی تاسیس شده‎است. محوطه دانشگاه شیراز توسط «مینورو یاماساکی»، معمار نوگرای قرن بیستم طراحی شده است. معماری ساختمان دانشگاه شیراز به سبک بروتالیسم است.

در کنار میدان ارم شیراز، تپه‌ای است و مجتمع دانشگاهی که به خوابگاه ارم معروف است، روی آن قرار دارد. محوطه این مجتمع بسیار بزرگ و از زمین‌های دامنه‌ی کوه‌ است. ساختمان‌های اداری، کلاس‌های درس و خوابگاه‌های دانشجویی در این منطقه بنا شده‎است.

مینورو یاماساکی (Minoru Yamasaki) طراح محوطه، از سیستم گستره و ترکیبی برای پوشش سطح محوطه استفاده کرده‎است که با توجه به انطباق کامل طرح با فضای محوطه از نکات قوت این طراحی است.

استفاده از خطوط منحنی و نرم در طراحی و اجرای هندسه منظم به زیبایی طرح افزوده است. طراح با توجه به توپوگرافی زمین از احجام لایه لایه‎ای استفاده کرده و از شیب زمین برای ایجاد رمپ به درستی بهره گرفته‎است. انتخاب گیاهان مناسب و جای کاشت درخت در محوطه دانشگاه، محیطی سرشار از آسایش را برای دانشجویان ایجاد کرده‎است.

باغ بام

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد روف گاردن ، بام سبز  و … از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…