کوچک‌ترین بیابان جهان اینجاست!

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شاید در لحظه اول با شنیدن نام بیابان، به یاد مناطق گرمسیری و کویری خشک مانند شمال آفریقا بیفتیم، ولی باید بدانید بیابان‌ها شامل مناطق قطبی که بارش‌های کمتری را تجربه می‌کنند نیز می‌شوند.
کویر کارکراس

چهار نوع بیابان مختلف روی زمین وجود دارد: بیایان سرد ساحلی، بیابان سرد زمستانی، بیابان های نیمه گرمسیری و بیابان های قطبی. اصولا همه این بیابان‌ها از نظر وسعت با کوچکترین بیابان جهان که کویر کارکراس نام دارد، متفاوت می‌باشند. با مجله دلتا همراه باشید تا با این بیابان حیرت‌انگیز آشنا شوید.

کویر کارکراس کجاست؟

کویر کارکراس کوچک‌ترین بیابان روی زمین است که مساحتی حدود ۱ مایل مربع را اشغال می‌کند. این بیابان در مجاورت جامعه کارکراس در استان یوکان (Yukon) در کانادا واقع شده است. صحرای کارکراس ممکن است شمالی‌ترین بیابان دنیا نباشد، اما یکی از بیابان‌های بی‌نظیر به حساب می‌آید. آب و هوای مناطق اطراف آن به حدی مرطوب است که می‌توان آن را یک کویر حساب کرد.
کویر کارکراس کجاست؟
کویر کارکراس در طول آخرین دوره یخبندان و زمانی که بسیاری از دریاچه‌های بزرگ حاصل از آب شدن یخ‌ها در این ناحیه شکل گرفتند، ایجاد شد. در واقع این تپه‌ها پس از خشک شدن دریاچه‌ها ایجاد شدند. در حال حاضر، شن و ماسه توسط باد از دریاچه Bennet که در آن نزدیکی است، به سمت بیابان آورده می‌شود.
اگرچه این منطقه برای رشد اکثر گونه‌های گیاهی بسیار خشک است، اما برخی از محصولات غیر معمول وجود دارند که در صحرای کارکراس رشد می‌کنند. اکثر گیاهانی که در این بیابان رشد می کنند در یک بیابان واقعی زنده نخواهند ماند. همچنین آنها در آمریکای شمالی بسیار نادر هستند.
کویر کارکراس در استان یوکان

آب و هوای کویر کارکراس

آب و هوای این منطقه خشک‌تر از نواحی اطراف آن است و سالانه کمتر از ۱۹.۷ اینچ بارندگی دریافت می‌کند. کمبود بارش به دلیل اثر باران سایه‌ای (rain-shadow) است که توسط کوه‌های همسایه ایجاد می‌شود. بنابراین، فقط تعداد زیادی از گونه‌های گیاهی نادر در بیابان رشد کرده‌اند. هرچند پوشش گیاهی در بیابان، شن و ماسه‌ها را در جای خود نگه داشته است و مانع جابجایی آن‌ها توسط باد می‌شود، ولی حادثه‌ای بزرگ مانند آتش‌سوزی جنگلی می‌تواند تمام پوشش گیاهی را از بین ببرد و تپه‌ها را به حالت فعال و جابجا شونده بازگرداند. در حال حاضر، تپه‌های فعال و دارای شن روان در شمال آمریکا بسیار نادر است و فقط چندین تپه پس از خشک شدن دریاچه‌ها باقی مانده‌اند که توسط برخی گیاهان پوشیده شده‌اند.
آب و هوای کویر کارکراس

فعالیت‌های تفریحی

ساکنان محلی در تابستان بر روی تپه‌ها شن سواری می‌کنند و در طول زمستان از صحرا برای اسنوبورد و اسکی روی یخ استفاده می‌کنند. سایر فعالیت‌های تابستانی که مردم در بیابان از آن لذت می‌برند شامل سواری با موتور سیکلت‌های چهار چرخه، چتر بازی و پیاده‌روی است. گروه‌های گردشگری متعددی در بیابان به ماشین سواری آفرود مشغول می‌شوند.
فعالیت های تفریحی در کویر کارکراس
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، زمین بازی شیطان در آمریکا را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. a

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۴:۲۳ ب٫ظ

    🙏

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۵:۴۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…