با مرگبارترین فانوس دریایی جهان آشنا شوید

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فانوس دریایی خلیج جرویس برای جلوگیری از برخورد کشتی با صخره‌ها ساخته شد؛ اما به ‌دلیل موقعیت مکانی اشتباه باعث خرابی کشتی‌های بسیاری شد.
فانوس دریایی سنت جورج

در شبه جزیره‌ای‌ در کنار دریای تاسمان در نزدیکی خلیج جرویس در جنوب استرالیا، فانوس دریایی سنت جورج قرار داشت که برای مدتی بیش از چهل سال فعال بود. در این چهل سال حادثه‌های عجیب بسیاری به علت حضور این فانوس دریایی رخ داد. با مجله دلتا همراه باشید تا با فانوس دریایی خلیج جرویس و اتفاقاتی که رخ داده است، آشنا شویم.

چرا فانوس دریایی سنت جورج ساخته شد؟

موقعیت مکانی قرارگیری دماغه سنت جرج باعث می‌شد کشتی‌های دریانوردان بی‌تجربه‌ای که سوار بر کشتی‌ها از این منطقه عبور می‌کردند به صخره‌های موجود در کف این خلیج برخورد کنند و از بین بروند. صخره‌های اطراف سنت جورج در جنوب خلیج جرویس صخره‌هایی بودند که اگر کشتی‌ها به آن‌ها برخورد می‌کردند، شدیدا آسیب می‌دیدند و از بین می‌رفتند. به همین دلیل، در اواسط قرن نوزدهم تصمیم گرفته شد  در ساحل این منطقه فانوس دریایی ساخته شود.
چرا فانوس دریایی سنت جورج ساخته شد؟

انتخاب مکان برای فانوس دریایی

در سال ۱۸۵۷ معماری شروع به جستجو برای یافتن یک مکان مناسب برای احداث یک فانوس دریایی در سنت جورج کرد. او علاقه‌مند بود مکان احداث را در جایی انتخاب کند که ساخت‌وساز  در آنجا راحت‌تر باشد نه اینکه جایی باشد که امکان راهنمایی و مسیریابی بهتری به فانوس دریایی بدهد.

فانوس دریایی‌ که جایگزین فانوس دریایی سنت جورج شد

علی‌رغم تمام این کمبودها و ایراداتی که توسط تیم ارزیابی به مکان انتخابی وارد آمد، سرپرست تیم به‌ دلیل نامعلومی مجوز ساخت فانوس دریایی در این مکان را صادر کرد. از زمان اتمام ساخت این فانوس دریایی، برای مدت چهل سال تعداد بسیار زیادی از کشتی‌ها در این خلیج به صخره‌ها برخورد کرده و نابود شدند مسئول همه‌ آن‌ها موقعیت قرارگیری فانوس دریایی بود. در نهایت، این فانوس دریایی با یک فانوس دریایی دیگر در موقعیت مناسب‌تری از ساحل، جایگزین شد.
فانوس دریایی‌ای که جایگزین فانوس دریایی سنت جورج شد

تخریب فانوس دریایی سنت جورج

با این وجود، حتی بعد از جایگزین کردن فانوس دریایی باز هم فانوس اولیه مشکلات مسیریابی برای کشتی‌ها ایجاد می‌کرد، چون برج آن از ماسه براق ساخته شده بود و در شب‌های مهتابی می‌درخشید و باعث انحراف کشتی‌ها می‌شد. به همین دلیل در اوایل قرن بیستم ساختمان این فانوس را هم تخریب کردند.
تخریب فانوس دریایی سنت جورج

اتفاقات عجیب پیرامون این فانوس دریایی

البته فانوس دریایی سنت جورج تنها برای کشتی‌ها مشکل‌ساز و بدیُمن نبود بلکه برای مسئولانش که در ساختمان فانوس زندگی می‌کردند هم بد یمن بود. یکی از مسئولان فانوس دریایی در حال ماهیگیری غرق شد؛ دیگری در اثر ضربه‌ اسب به سرش کشته شد. اما معروف‌ترین ماجرای این فانوس دریایی که بیشتر در موردش صحبت می‌شود این است که دو دختر نوجوان در حال بازی با یک اسلحه‌ گرم بودند که ناگهان اسلحه شلیک کرده و یکی از آن دو دختر کشته شد.. این فانوس دریایی به‌ دلیل تاریخ غیر عادی‌اش در حال حاضر جزء مناطق حفاظت شده است و بازدید آن از دور امکان‌پذیر است.
ویرانه‌های فانوس دریایی سنت جورج
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، در این کافه،‌ مرگ را تجربه کنید! را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۳۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۸ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۵۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۵:۵۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۲۹ ب٫ظ

    سپاس از کنکاش گران در زمینه فانوس دریایی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…