دره‌ فضایی با توپ‌های سنگی!

۷
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قزاقستان کشوری است که تا قبل از سال ۱۹۹۱ جزوی از شوروی بوده است. این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای آسیایی چندان مقصد گردشگری نیست اما در آن آثار طبیعی جادویی زیادی مثل دره توپ‌های سنگی وجود دارد.
دره توپ های سنگی

در قزاقستان، دشتی بزرگ به مساحت ۱۶۵ هزار کیلومتر مربع وجود دارد. در این محل صخره‌های گردی وجود دارد که قطر برخی از آن‌ها به بیش از ۴ متر می‌رسد و میلیون‌ها سال قبل شکل گرفته‌اند. اگر می‌خواهید از این صخره‌ها و دره توپ های سنگی بیشتر بدانید، در ادامه مجله دلتا را همراهی کنید.

دره توپ‌های سنگی کجاست؟

دره توپ‌های سنگی یا توریش در بخش شمالی شهر قره‌داغ در غرب قزاقستان قرار دارد. اگر به این محل بی‌نظیر بروید دشتی پر از صخره‌های توپی شکل را می‌بینید که در شکل‌های مختلف پراکنده شده‌اند. این توپ‌ها، اندازه‌های مختلف دارند اما قطر بیشتر آن‌ها ۳ تا ۴ متر است. چیزی که درباره این صخره‌ها نادر و خاص است، اندازه آنهاست. صخره‌های گرد تا این اندازه بزرگ فقط در بعضی مناطق جهان وجود دارد. بعضی از صخره‌های این تپه به حدی بزرگ هستند که به بزرگی یک اتومبیل هستند. البته بعضی از آن‌ها هم به کوچکی تخم‌مرغ هستند.
در نزدیکی این توپ‌ها ویرانه‌های باقی‌مانده از راه ابریشم را هم می‌توانید ببینید. این صخره‌های توپی یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های توریستی به شمار می‌روند.
دره توپ های سنگی کجاست؟

چگونه این صخره‌های توپی بوجود آمده‌اند؟

بیش از ۲۵۰ سال پیش دانشمندان با این سوال روبرو شدند که این توپ‌های سنگی چگونه ایجاد شده‌اند؟ اما همچنان نتوانسته‌اند یک دلیل مشخص برای آن بیاورند. هر چند نظریه‌های زمین‌شناسی زیادی درباره این توپ‌ها ارائه شده است اما تابحال درباره چگونگی شکل گرفتن این پدیده به درستی تحقیقاتی انجام نشده است. گروهی از زمین‌شناسان معتقدند این توپ‌های سنگی در نتیجه خاکسترهای آتشفشانی ایجاد شده‌اند. عده‌ای بر این باور هستند که این صخره‌ها در دره توپ های سنگی  از ریزش مواد معدنی شکل گرفته‌اند.
دره توپ های سنگی یا توریش
نظریه کلی این است که این صخره‌ها در نتیجه فشرده شدن مواد معدنی تشکیل شدند و به شکل کروی یا دیسک مانند درآمده‌اند و سپس درون صخره‌هایی با ترکیب‌های مختلف جای گرفته‌اند. این صخره‌ها معمولا وقتی ایجاد می‌شوند که مقدار قابل توجهی از مواد معدنی چسبنده به دور هسته‌ای (که اغلب از مواد ارگانیک مثل برگ، دندان، قطعه‌ای صدف یا فسیل است) قرار می‌گیرند.
دره توپ های سنگی در غرب قزاقستان
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، اقامت بر فراز آسمان اتریش را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۰۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۰۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۵۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۵۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۸ ق٫ظ

    چقدر جااب یودن

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۷ ق٫ظ

    چقدر جااب یودن

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…