برای کاهش استرس و اضطراب چه چیزی بخوریم؟

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افراد می‌توانند تغییرات زیادی در سبک زندگی خود ایجاد کنند و اضطراب و استرس خود را کنترل کنند. مصرف یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه، مرکبات، حبوبات و پروتئین، بسیار کمک کننده است. استرس در وضعیت‌های مختلف تشدید می‌‎شود؛ اضطراب و استرس در کل جهان، میلیون‌ها نفر را درگیر خود کرده است.
مواد غذایی ضد استرس

استرس زیاد، بر سلامت جسم اثر می‌گذارد. راه‌های زیادی برای مقابله با آن وجود دارد که یکی از آن‌ها رعایت رژیم غذایی است. در این مطلب از مجله دلتا درباره مواد غذایی ضد استرس صحبت خواهیم کرد.

مواد غذایی ضد استرس چگونه عمل می‌کنند؟

غذاها به چند روش استرس را از بین می‌برند. غذاهای آرامش‌بخش مثل یک کاسه آش جو، سطح سروتونین را در بدن بالا می‌برد. سروتونین، یک ماده شیمیایی آرامش‌بخش است.غذاهای دیگر سطوح کورتیزول و آدرنالین را کاهش می‌دهند  و به مرور زمان به بدن آسیب می‌رسانند.

کدام غذاها کاهنده استرس هستند؟

مرکبات

مرکبات منبعی غنی از ویتامین C هستند. مطالعات نشان می‌دهد این ویتامین اگرچه سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، سطح هورمون‌های استرس را نیز کاهش می‌دهد. در مطالعه‌ای از افراد مبتلا به فشار خون بالا، وقتی افراد قبل از کاری پراسترس، ویتامین C مصرف می‌کردند، سطوح فشار خون و کورتیزول که هورمون استرس است در آن‌ها سریعتر پایین می‌آمد.

ماهی چرب

برای آنکه استرس را در کنترل خود نگه دارید، ماهی چرب زیاد بخورید. اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی‌هایی مثل قزل‌آلا و ماهی تن یافت می‌شود، مانع حرکت هورمون‌های استرس شده و در برابر بیماری قلبی و اختلالات روحی مثل افسردگی و سندرم پیش از قاعدگی از بدن محافظت می‌کند. برای تامین دائمی امگا ۳، حداقل دوبار در هفته به میزان ۸۴ گرم ماهی چرب بخورید.

چای سیاه

نوشیدن چای سیاه به بهبودی سریعتر در برابر استرس کمک می‌کند. در  مطالعه‌ای، افرادی را که در شش هفته، روزانه چهار لیوان چای می‌نوشیدند با افرادی که نوشیدنی دیگری مصرف می‌کردند، مقایسه کردند. کسانی که چای می‌نوشیدند، احساس آرامش بیشتری داشتند و بعد از شرایط پراسترس نیز سطح هورمون کورتیزول در بدن آن‌ها پایین بود. هنگام استرس، کافئین قهوه‌‌‌‌؛ هورمون‌های استرس و فشار خون را افزایش می‌دهد.

پسته

پسته، مغزها و دانه‌های دیگر منابع خوبی از چربی‌های سالم هستند. خوردن روزانه یک مشت پسته، گردو یا بادام، کلسترول، التهاب شریان‌های قلب و احتمال ابتلا به دیابت را کاهش داده و از بدن در برابر اثرات استرس محافظت می‌کند. اگرچه مغزها غنی از کالری هستند اما در خوردن آن‌ها نباید زیاده روی کنید.

غذاهای از بین برنده استرس

بادام

بادام سرشار از ویتامین‌های مفید است. ویتامینE سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و ویتامینB بهبودپذیری بدن را در زمان حملات استرس مثل افسردگی افزایش می‌دهد. برای آنکه با خوردن بادام ویتامین کافی به بدن برسد، روزانه یک چهارم پیاله، بادام بخورید.

شیر

ماده دیگری که در زمان خواب باعث کاهش استرس می‌شود، یک لیوان شیر گرم است. تحقیقات نشان می‌دهد کلسیم، استرس و نوسانات روحی مربوط به قاعدگی را کاهش می‌دهد. متخصصان، شیر بدون چربی یا کم چرب را پیشنهاد می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب خواص شگفت انگیز جوشانده پوست سیب را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۱۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۱۵ ب٫ظ

    این مطلب عالی بودچای سیاه ۱میلیارد روزانه مصرف میشه

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۶ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۲۸ ب٫ظ

  4. حسام

    ۱۶ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۳۵ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۵ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۰ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۵ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۴۵ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۵ مهر ۱۴۰۰ در ۴:۵۹ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۳۴ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۳۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…