خورشت فسنجان، خورشتی اصیل و محبوب

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خورشت فسنجان یکی از قدیمی‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد.
طرز تهیه‌ خورشت فسنجان

خورشت فسنجان یکی از محبوب‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانی است. خاستگاه این خورشت به گیلان برمی‌گردد اما در سراسر ایران تقریبا با یک دستور پخت یکسان پخته می‌شود. تنها تفاوتی که شاید در این دستور پخت‌ها وجود داشته باشد در نوع گوشت و طعم ترشی این خورشت است. در این مقاله از مجله دلتا طرز تهیه‌ خورشت فسنجان با گوشت قلقلی را به شما آموزش می‌دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خورشت فسنجان

  • مغز گردو ۵۰۰ گرم
  • پیاز رنده شده ۲ عدد
  • آب ۱/۵ لیتر
  • گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
  • رب انار ترش یا ملس ۴ قاشق غذاخوری
  • قالب یخ کوچک ۵ عدد
  • زعفران، شکر، نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه‌ خورشت فسنجان

مرحله اول

در اولین مرحله تهیه‌ خورشت فسنجان باید مغزهای گردو را با کمک غذاساز خرد کنید یا با تیغه‌ بزرگ چرخ‌گوشت، چرخ کنید. دقت کنید که گردو خیلی نباید خرد شود تا روغن خود را از دست ندهد. گردوهای خرد شده را روی حرارت متوسط به مدت ۶-۵ دقیقه و بدون روغن تفت دهید. این کار به روغن انداختن بهتر خورشت کمک می‌کند. در این مدت گردو‌ها را مدام هم بزنید.

مرحله دوم

گردوها را کنار بگذارید و قابلمه‌ اصلی خورشت را روی حرارت قرار دهید. پیاز رنده شده را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید آب آن تبخیر شود. بعد مقدار کمی روغن داخل قابلمه بریزید و پیاز را تفت دهید تا طلایی شود. حالا گردو را به پیاز اضافه کنید و ۳ دقیقه آن‌ها را با هم تفت دهید.

مرحله سوم

آب را به مخلوط گردو و پیاز اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا خورشت جوش بیاید. سپس زیر قابلمه را تا جای ممکن کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. ۴ ساعت به خورشت زمان بدهید تا بپزد. زعفران را دم کنید و بعد از نیم ساعت که از پخت گردو گذشت آن را به خورشت اضافه کنید.

مرحله چهارم

برای تهیه گوشت قلقلی، یک پیاز رنده‌ شده‌ را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. مقداری فلفل سیاه و نمک به گوشت بزنید و آن را ورز دهید. سپس به اندازه‌ گردوهای کوچک از گوشت برداشته و آن‌ها را قلقلی کنید. بعد از دو ساعت که از پخت گردو گذشت، گوشت قلقلی‌ها را روی حرارت متوسط سرخ کرده و به خورشت اضافه کنید.

مرحله پنجم

بعد از سه ساعت که گردوها روغن انداختند، رب انار و نمک را به خورشت اضافه کنید. حالا دو قالب یخ کوچک را داخل خورشت بیندازید و بعد از نیم ساعت ۳ قالب یخ کوچک دیگر داخل آن بیندازید. در یک ساعت پایانی پخت، سعی کنید خورشت را هم نزنید تا روغنی که انداخته است، جذب گردوها نشود. خورشت فسنجان آماده است. نوش جان.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب خورشت آلو و اسفناج با بوقلمون را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۳۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۵۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…