چرا برخی افراد زودتر از بقیه پیر می‌شوند؟

۱۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پیری زودرس یک وضعیت بسیار نادر ژنتیکی است که در آن علائم و نشانه‌های پیری و کهولت در سنین بسیار کم بروز می‌کند.
دلایل پیری زودرس

در برخی افراد زودتر از بقیه علائم پیری در پوست و سایر اندام‌ها مشاهد می‌شود که به آن پیری زودرس گفته می‌شود. دلایل پیری زودرس می‌تواند دلایل مرتبط با سلامت فیزیکی، جسمانی، دلایل روحی – روانی و نیز برخی عادت‌های نادرست که می‌توانند بر روند زودتر پیر شدن اثر بگذارند، باشد. در این مطلب از مجله دلتا درباره  دلایل پیری زودرس صحبت خواهیم کرد.

دلایل پیری زودرس

پیری یک پدیده‌ی طبیعی است و باید با آرامش روان و خوش‌بینی با آن مقابله کرد. با این حال نشانه‌های آن همیشه برای بشر ناخوشایند بوده است.

دلایل جسمانی

سلامت جسمانی، تغذیه صحیح، انجام فعالیت‌های ورزشی از مهمترین علت‌های جوان ماندن است. بنابراین اختلال در هر یک از این عوامل می‌تواند باعث پیری زودرس گردد.

  • نارسایی غدد داخلی بدن

یکی از مهمترین دلایل بروز پیری زودرس، عملکرد نامناسب غدد داخلی است. این غدد ممکن است در اثر مسمومیت بدن و بیماریها از بین رفته و یا عملکردشان دچار مشکل شود. در حقیقت، غدد داخلی تعیین‌کننده سلامت، نیروی حیاتی، مزاج، طول عمر و … هستند.

  • کمبود ویتامین‌ها و عناصر ضروری

بسیاری از ویتامین‌ها برای سلامت بدن ضروری است و باعث جوان ماندن و فعال بودن سلول‌های بدن می‌گردند. یکی از ویتامین‌های مفید و ضروری ویتامین A است. ویتامین A، ویتامین D، روی، آهن و کلسیم برای عملکرد و ترمیم استخوان‌ها لازم هستند.
تمامی سلول‌های بدن دائما در حال تغییر و رشد هستند و جای خود را به سلول‌های جوان‌تر می‌دهند. چنانچه مواد ضروری مورد نیاز برای تولید و عملکرد سلول‌های جدید فراهم نگردد، رشد بدن با زوال رو به رو خواهد شد.

  • برخی بیماری‌ها

بروز برخی بیماری‌ها در انسان باعث می‌شود که فرد از سن واقعی خود بیشتر نشان دهد. بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و بیماری‌های مرتبط با افزایش چربی خون می‌توانند اثرات پیری را در فرد زودتر نمایان کنند.

دلایل روحی و روانی

دلایل روحی و روانی پیری زودرس

  • فشارهای عصبی

زندگی در قرن اخیر باعث شده است انسان‌ها همواره در معرض فشارهای روحی و روانی فراوانی قرار بگیرند. استرس، اضطراب، افسردگی، غم و غصه‌های ناگهانی بر روند سلامت انسان تاثیر دارد. گاهی فشارهای روانی می‌تواند بطور ناگهانی افراد را پیر کند.

  • حسادت و خودخوری

یکی از مهمترین عوامل روحی تاثیرگذار بر پیری زودرس حسادت و خودخوری‌هایی است که فرد در طول زندگی خود انجام می‌دهد. مطمئن باشید حسن خلق و زیبایی اخلاق در خطوط چهره نمایان بوده و سیمای فرد را جوان‌تر، جذاب‌تر و دلنشین‌تر نشان می‌دهد.

عادات نادرستی که باعث پیری زودرس می‌شود

  • استفاده زیاد از لوازم ارایشی

مصرف بیش از اندازه‌ مواد شیمیایی آرایشی حتی با ادعای خارجی بودن یا گیاهی بودن، نتیجه‌ای جز خرابی و فرسودگی برای پوست ندارد. بهترین راه برای جوان ماندن و حفظ شادابی و طراوت پوست، استفاده از ماسک‌های گیاهی است.

  • عدم استراحت و داشتن خواب ناکافی

یکی از عوامل موثر برای جوان ماندن پوست، استراحت کافی و داشتن خواب مناسب است. استراحت و خواب کافی سبب خون‌رسانی مناسب به پوست و تغذیه‌ ایده‌آل آن می‌شود. بر عکس، در صورت کم‌خوابی و عدم استراحت کافی، خون لازم برای تغذیه‌ پوست فراهم نمی‌شود و می‌تواند سبب خستگی، فرتوت شدن و پیری پوست شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب رمز و رازهایی برای جوان ماندن را در مجله دلتا بخوانید.

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۲۴ ق٫ظ

    عالی است

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۱۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۰۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۲۹ ب٫ظ

  5. منیژه

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۴۹ ب٫ظ

    سلام بسیار جالب و دانستنی مفید ممنون جالب است

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۰۴ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۵۸ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۲۷ ب٫ظ

  8. هوشنگ

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۱۱ ب٫ظ

    اموزنده

    پاسخ

  9. ناشناس

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۵۳ ب٫ظ

    قابل استفاده و عالبی

    پاسخ

  10. ناشناس

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۱۱ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۲۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…