از تاثیرات ویتامینB3 چه می‌دانید؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ويتامين B3 نقش اساسي در سلامت جسمی و روانی ما دارد و از عملكرد بيش از 200 آنزيم در بدن حمايت می‌كند.
خواص ویتامین B3

ویتامینB3 که به آن نیاسین نیز گفته می‌شود، یکی از ویتامین‌های گروه B است. ویتامین B3، جزو ویتامین‌های محلول در آب است و این بدان معناست که همانند سایر ویتامین‌های گروهB ، بدن نمی‌تواند این ویتامین را ذخیره کند و نیاز است آن‌ را از طریق تغذیه بطور روزانه دریافت نماید. در این مطلب از مجله دلتا تعدادی از مهمترین خواص ویتامین B3 علائم کمبود و منبع حاوی این ویتامین گردآوری شده است.

خواص ویتامین B3

تاثیر بر متابولیسم

همانند ویتامین B1 و B2، این ویتامین نیز در متابولیسم پروتئین، کربوهیدرات‌ها و چربی برای ایجاد انرژی موثر است.

سلامت رگ‌ها

دریافت مقادیر کافی ویتامین B3 در رژیم غذایی روزانه، باعث کاهش چشمگیر کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می‌شود که از کلفت شدن دیواره رگ‌ها و ایجاد تصلب شرایین پیشگیری می‌کند.

تاثیر بر غدد و هورمون‌ها

همانند ویتامین B2، حضور این ویتامین نیز برای عملکرد صحیح غده تیروئید لازم است. همچنین ویتامین B3 در رفع مشکلات مربوط به هورمون‌های جنسی که از غدد فوق کلیوی ترشح می‌شوند، نقش دارد. این ویتامین به حفظ آرامش فرد و تولید هورمون‌های درون‌ریز مهم در بدن نیز کمک می‌کند.

بهبود دیابت

ویتامین B3 قسمتی از فاکتور تحمل گلوکز می‌باشد و هرگاه که قند خون بالا رود، آزاد می‌شود. از این رو برای بهبود و درمان بیماری دیابت و قند خون بالا بسیار موثر است.

فواید ویتامین B3

تاثیر بر مغز و اعصاب

یکی از مهمترین خواص ویتامین B3، احیاء سلول‌های مغز پس از آسیب ناشی از سکته مغزی است. ویتامین B3 همین‌طور در بهبود سردردهای میگرنی، بی‌خوابی، تقویت حافظه و نیروی ذهن موثر است.

تقویت پوست

از دیگر خواص ویتامین B3 این است که به سلامت پوست کمک شایانی کرده و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

منابع تامین کننده ویتامین ب۳

بهترین منابع حاوی ویتامین B3، مواد غذایی غنی از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیا، نخود، شیر کم‌چرب، پنیر، سویا و آجیل است. همچنین مخمر آبجو، سبوس گندم و حبوبات، غلات (بجز ذرت)، قارچ و سبزیجات تازه؛ از دیگر مواد غذایی حاوی این ویتامین هستند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب خواص و منابع ویتامین B6 را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…