خواص گندم سبوس‌دار و فواید آن برای سلامتی

۵
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گندم از مهمترین غلات و غذای اصلی بشر است. پیشگیری از بیماری‌های پوکی استخوان، یبوست، کم خونی و چربی خون از مهمترین خواص گندم سبوس‌دار است.
خواص گندم

گندم اصلی‌ترین و مهمترین غذای بشر محسوب می‌شود و ارزش تغذیه‌ای و فواید درمانی بسیار دارد. استفاده از این ماده غذایی مفید و مهم به ویژه گندم سبوس‌دار، بطور مداوم و روزانه از بیماری‌های پوکی استخوان، یبوست، کم خونی، چاقی، چربی خون، سرطان روده، بیماری‌های قلبی عروقی، سوء هاضمه، ضعف اعصاب، پیشگیری می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا درباره خواص گندم سبوس‌دار و فواید مصرف آن صحبت خواهیم کرد.

خواص گندم سبوس‌دار و فواید مصرف آن

بطور کلی مصرف گندم به دلیل بالا بودن میزان املاح مورد نیاز و ویتامین‌های ضروری برای رشد و تغذیه بدن لازم و ضروی است. برخی از مهم‌ترین خواص گندم سبوس دار به شرح زیر می‌باشد:

  • استفاده از گندم سبوس‌دار در غذای روزانه، به پیشگیری و درمان یبوست کمک می‌کند.
  • خواص گندم سبوس‌دار همانند خواص ذرت، کاهش بروز دیابت نوع ۲ (غیر وابسته به انسولین) می‌باشد. در حقیقت، فیبر موجود در سبوس گندم دارای خاصیت کنترل سطح قند خون است.
  • بطور کلی مصرف غلات سبوس‌دار به دلیل دارا بودن مقادیر بالای فولات و اسید فولیک برای زنان باردار و شیرده بسیار مفید بوده و در رشد جنین موثر است.
  • مصرف گندم سبوس‌دار به جذب کلسترول از روده‌ها و خروج آن از بدن کمک می‌‌کند و در کنترل و کاهش سطح کلسترول خون موثر است و غذایی مناسب و مفید، برای بیماران قلبی عروقی محسوب می‌گردد.
  • پروتئین و ویتامین‌های موجود در گندم سبوس‌دار می‌تواند بطور مثبت بر سلامت پوست و مو تاثیر بگذارد. بطور خاص کمک به درمان آفتاب سوختگی، پیسی، اگزما، چین و چروک صورت و کاهش ریزش مو از خواص گندم دارای سبوس محسوب می‌گردد.
  • تحقیقات نشان داده است خوردن روزانه ماهی و آرد گندم سبوس‌دار می‌تواند تا ۵۰ درصد از بروز آسم در کودکان پیشگیری کند.
  • گندم به دلیل وجود انرژی در کل هسته و دانه آن از جمله سبوس و جوانه منبع بسیار زیاد انرژی است. همچنین به دلیل دارا بودن مواد نسبتا کم چرب، خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و سطح گلوکز خون را تنظیم می‌کند.
  • مصرف گندم سبوس‌دار و جوانه گندم برای درمان بیماری‌های پوستی از قبیل ورم پوست بسیار مفید است.

کنترل سطح قند خون

ارزش غذایی گندم

گندم سرشار از منگنز، فیبر غذایی، تریپتوفان، منیزیم، نشاسته و سلولز است. ارزش غذایی این دانه گیاهی به قدری زیاد است که به تنهایی یکی از کامل‌ترین غذاها برای بشر محسوب می‌گردد. البته امروزه بیشتر مردم از آرد سفید و بدون سبوس استفاده می‌کنند. ذکر این نکته ضروری است که در طی روند تهیه آرد سفید و بدون سبوس نیمی از ویتامین E، ویتامین‌های B1، B2، B3، اسید فولیک، کلسیم، فسفر، روی، مس، آهن و فیبر موجود در دانه گندم از دست می‌رود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب خواص جوانه ماش که نمی‌دانستید را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۵۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۵۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۱۹ ق٫ظ

  4. مسعود

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۴ ق٫ظ

    ممنونم

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۵۶ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…