۸ غذایی که سلامت استخوان‌ها را تهدید می‌کند

۱۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای داشتن استخوان‌هایی محکم، مصرف زیاد کلسیم و ویتامین D اگرچه لازم است، اما کافی نیست. کنار گذاشتن عادات خطرناک غذایی برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، درست به اندازه مصرف مواد غذایی مفید، ضروری به نظر می‌رسد.
موادغذایی مضر برای سلامت استخوان‌ها

پوکی استخوان مانند دیابت یا فشار خون بالا از بیماری‌هایی است که با متعادل نگه داشتن رژیم غذایی می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. اگر سابقه پوکی استخوان در خانواده‌ خود دارید، دقت به عادات غذایی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد و باید برخی مواد غذایی را که برای بافت استخوانی مضر است، محدود و از برخی عادات غذایی اجتناب کنید. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره مواد مضر برای استخوان ‌ها صحبت خواهیم کرد.

غذاهای التهابی

مواد مضر برای استخوان که از خوردن آن‌ها باید اجتناب کنید

غذاهای التهابی

افرادی که استعداد یا سابقه خانوادگی ابتلا به پوکی استخوان را دارند از مصرف بیش از حد محصولاتی مانند گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی سفید، بادمجان و… باید اجتناب کنند. زیرا این غذاها منجر به التهاب استخوان و در نهایت، سبب تسریع روند ابتلا به پوکی استخوان خواهد شد.

اسفناج خام

یکی از مواد مضر برای استخوان ‌ها اسفناج خام است. اگرچه مصرف اسفناج برای تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است اما نوع خام آن به دلیل وجود ماده‌ای به نام اگزالات باعث عدم جذب کلسیم در بدن می‌شود.

مصرف بیش از حد کافئین

مصرف روزانه قهوه از جذب بهتر کلسیم جلوگیری می‌کند. هر چه میزان کافئین وارد شده به بدن بیشتر باشد، کلسیم بیشتری از طریق ادرار دفع می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید تا ۹۰ سالگی زندگی کنید باید از تعداد فنجان‌های قهوه که روزانه می‌نوشید، بکاهید.

نوشابه‌های گازدار

این نوشیدنی‌ها علاوه بر اینکه اشباع از کافئین هستند، به علت داشتن اسید فسفریک و اسیدی معدنی که از جذب کلسیم جلوگیری می‌کند، برای استخوان‌ها مضرند. در مقابل، اسید کربنیک موجود در آب‌های معدنی گازدار هیچ تاثیر منفی بر استخوان‌ها ندارد.

سدیم

از دیگر مواد غذایی مضر برای سلامت استخوان‌ ها سدیم می‌باشد. سدیم علاوه بر افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی با مصرف زیاد نمک، دفع کلسیم در ادرار و عرق فرد نیز بیشتر می‌شود.

استفاده زیاد از گوشت قرمز

رژیم غذایی غنی از گوشت و پروتئین‌ها نیز برای استخوان‌ها ضرر دارد. در جریان هضم مواد غذایی، پروتئین‌های حیوانی اسیدهایی همچون اسید فسفریک، سولفوریک و غیره آزاد می‌کنند که PH بدن را تغییر می دهد. هر چه PH بدن اسیدی‌تر باشد، مواد معدنی بیشتری در استخوان‌ها از دست می‌رود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب همه آنچه از کمبود کلسیم باید بدانید! را بخوانید.

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۳۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۵۹ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۲۵ ب٫ظ

      از اینکه همراه ما هستید ،سپاس گزاریم.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۰ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۳۳ ق٫ظ

  6. معصومه

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۱۶ ق٫ظ

    سلام تشکر خداقوت بیزحمت اطلاعات بیشترونکات مهمتر از دیدگاه طب گیاهی و سنتی وجامعه سطع کامل وکاربردی وروان وآسان باکلمات وفرهنگ لفات وجامعه مردم پسندتا همه افراد متوجه مطالب شوند .ومطالب بیشتر محبت بفرماید..دعا گویم موفق وموید وسلامتی درهمه امور از خداوند منان برای شماوهمه دست اندر کاران این برنامه آرزومندم و درود برشما .الهم عج والیک الفرج ‌.

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۴۶ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۴ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۰۳ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۵:۱۰ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۱۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…