وام ۸۰ میلیونی مسکن، دردی را دوا نمی کند

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قیمت مسکن در یک سال گذشته 91.5 درصد رشد داشته است. وام 80 میلیون تومانی، بخش ناچیزی از مبلغ خرید مسکن را شامل می‎شود و در واقع کمکی به خریداران نخواهد کرد.
وام 80 میلیون تومانی مسکن

اگر در سال گذشته یک متقاضی وام که ۴۰ میلیون تومان سرمایه‎گذاری  و یک سال نیز در انتظار گرفتن تسهیلات سپری کرده  بود، بالاخره خانه‎دار می‎شد؛ امسال رسیدن به این آرزو با وام ۸۰ میلیونی هم برآورده نخواهد شد.

با توجه به این‎که قیمت مسکن در یک سال گذشته ۹۱.۵ درصد رشد داشته، وام ۸۰ میلیون تومانی بخش ناچیزی از مبلغ خرید مسکن را شامل می‎شود و در واقع کمکی به خریداران نخواهد کرد. حتی اگر این وام افزایش هم یابد، جز تورم نرخ‎ها نتیجه‎ای نخواهد داشت.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین، براساس آمارهای بانک مرکزی از قیمت مسکن در مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران، سهم وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن در مهر ماه ۹۶ به‎طور متوسط ۲۲.۲ درصد، اما این سهم در ۱۱ منطقه شهر تهران بالای ۳۰ درصد و در سه منطقه نیز بالای ۴۰ درصد از قیمت مسکن بوده است.

همچنین آخرین آمار بانک مرکزی از قیمت مسکن در آبان ماه امسال نشان می‎دهد در این ماه، سهم وام مسکن ۸۰ میلیون تومانی از قیمت مسکن در هیچ‌یک از مناطق شهر تهران بالای ۳۰ درصد نیست. همچنین بالاترین سهم مربوط به منطقه ۱۸ با ۲۹.۵ درصد است. و این امر از سهم ناچیز وام ۸۰میلیون تومانی در بهای مسکن خبر می‎دهد.

در حالی که در سال ۹۳ که وام ۸۰ میلیون تومانی طراحی شد، این تسهیلات می‎توانست بخش زیادی از هزینه مسکن خریداران را تامین کند، اما از پاییز سال ۹۶ آن‎قدر تورم افزایش یافت که سهم این وام بسیار ناچیز شد.

همچنین بانک مسکن گزارشی درخصوص سرمایه‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن در ماه‌های اخیر و تفاوت آن با چند سال گذشته منتشر نکرده است، اما تغییرات بهای مسکن این گزاره احتمالی را تقویت می‌کند.
پیش‎بینی می‎شود تقاضا برای این وام به شدت کاهش خواهد یافت، زیرا متقاضیان می‎دانند با سرمایه‎گذاری برای تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم و انتظار یک ساله؛ همچنان امکان صاحب‎خانه شدن بسیار ضعیف است.

بیشتر بخوانید:

قیمت خانه از وام مسکن پیشی گرفت

تسهیلات مسکن اصلاح می‎شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…