آرامگاه عشاق ایران

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تپه حسنلو یکی از آثار باستانی مهم کشورمان است که در شهرستان نقده استان آذربایجان غربی قرار گرفته و سالانه میزبان خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی است.
تپه حسنلو

تپه حسنلو بهترین انتخاب برای افرادی است که به تاریخ و تاریخ شناسی اهمیت خاصی می‌دهند، چرا که در این تپه تاریخی می‌توانید بخش‌های بسیار قدیمی و آثار کهن را مشاهده کنید که شما را در تاریخی دور و دراز فرو خواهد برد. طی دوره‌های مختلف قوم‌های متفاوتی در این مکان اقامت داشتند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا توضیحات کامل‌تری درباره این مکان تاریخی بی‌نظیر ارائه نموده‌ایم.
دوره های سکونت در تپه حسنلو

نگاه کلی و معرفی تپه حسنلو

این مکان در نقده یکی از قلعه‌های بسیار ارزشمند و تاریخی ایران را در خود جای داده که قدمت آن به ۶ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. آثار مختلفی از گذشتگان در تپه حسنلو کشف شده است و به همین دلیل باستان‌شناسان معتقدند که قوم‌های مختلفی در این قلعه سکونت داشته‌اند. تپه حسنلو بیش از ۳۰ هکتار وسعت داشته و ارتفاع آن به ۲۰ متر می‌رسد و همین بلندی است که باعث ساخت قلعه بر روی آن شده است. بنا به گفته تاریخ‌شناسان، قلعه حسنلو طی دوره‌های مختلف دچار آتش‌سوزی شده و دوباره بازسازی شده است.

بناهای تاریخی در حسنلو

بخش‌های اطراف دژ حسنلو توسط دیوارهایی با قطر ۳ متر و ارتفاع ۷ متر پوشیده شده‌اند و به همین دلیل استحکام بسیار بالایی دارد. در فاصله‌های ۳۰ متر از باروی قلعه، برج‌هایی به ارتفاع ۱۰ متر ساخته شده بودند. یک حیاط نامنظم چند ضلعی در بخش میانی دژ وجود دارد که دور تا دور آن سالن‌های مختلف و اتاق‌های کوچک دیده می‌شوند. در بخش انتهایی جنوبی دژ قربانگاه قرار گرفته است. در انتهای شمالی دژ نیز چند لوح سنگی قرار گرفته است که هیچ علامتی بر روی آن‌ها مشاهده نمی‌شود.
بناهای تاریخی در تپه حسنلو

دلیل نامگذاری تپه حسنلو به آرامگاه عشاق

تپه حسنلو با نام آرامگاه عشاق نیز شناخته می‌شود چرا که طی کاوش‌های باستان‌شناسان یک قبر در این تپه یافت شد که در داخل آن دو اسکلت در آغوش هم پیدا شده و از این واقعه به بعد تپه حسنلو به نام تپه عشاق نیز معروف شد. به گفته باستان شناسان، این قبر حدود ۳ هزار سال قدمت داشته و هیچ چیزی به جز تکه سنگ بالای سر اسکلت سمت چپ در آن وجود نداشت که تمامی افراد را متعجب ساخته بود. در موزه پنسیلوانیا تصویر عشاق ایرانی یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی به شمار می‌رود.
دلیل نامگذاری تپه حسنلو به آرامگاه عشاق
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران، دیدار با الهه نمک در دره سکوت هرمز را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۱۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۱۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۴۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۳۴ ب٫ظ

    چه جالب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…