کهیر کرونا چیست؟

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کهیر کرونایی چیست؟ محققین به تازگی دریافته‌اند که این بیماری در بعضی موارد می‌تواند باعث بروز ضایعات پوستی مانند بروز کهیر در بدن افراد شود. اما کهیر کرونا چگونه است؟
کهیر کرونا

آیا کهیر و دیگر بثورات پوستی از علائم کرونا به شمار می‌آیند؟ کهیر کرونا چیست و چه علائمی دارد؟ از ابتدای گسترش ویروس کرونا در سراسر دنیا، سازمان جهانی بهداشت علائمی را تحت عنوان علائم ابتلای به بیماری کووید ۱۹ اعلام کرد، که شامل سرفه خشک، تب، تنگی نفس و بدن درد بود. با گذشت زمان و گسترش روزافزون این بیماری همه‌گیر، تحقیقات دانشمندان و متخصصین علوم پزشکی درباره این ویروس ناشناخته و جدید همچنان ادامه دارد. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.
تحقیقاتی که اخیرا در لندن صورت گرفته، نشانگر این مسئله است که بیماری کووید ۱۹ همچنین می‌تواند باعث بروز طیف گسترده‌ای از عارضه‌های پوستی شود. با توجه به این مساله که ویروس کرونا باعث تحریک واکنش‌های سیستم ایمنی بدن می‌شود، جای تعجب نیست که این واکنش‌ها در پاره‌ای از موارد منجر به بروز ضایعات پوستی شود.  

کهیر کرونایی چیست و چگونه ظاهر می‌شود؟

کهیر کرونا می‌تواند در ابتدای ابتلا به کووید ۱۹ در بدن فرد مبتلا مشاهده شود و تا مدت‌ها پس از بهبودی ادامه پیدا کند. این کهیرها معمولا به‌ طور ناگهانی در قسمت‌هایی از بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود و باعث خارش زیاد در آن ناحیه می‌گردد. اگر کهیرها روی پوست صورت ظاهر شوند، باعث تورم لب و پلک‌ها می‌شوند.

گسترش این کهیرها ممکن است گاهی از خارش شدید کف دست و پا شروع شود. این نوع از کهیرها معمولا با آنتی‌هیستامین درمان می‌شوند، اما در صورتی که فرد بیمار دچار تورم در لب‌ها شده است یا علائم تنگی نفس و خس خس سینه را دارد باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

دانه‌های قرمز نوک تیز یا دانه‌های قرمز تاول دار

این نوع عارضه پوستی ظاهری شبیه به آبله مرغان داشته، با کهیر تفاوت دارد و بهبودی آن ممکن است روزها و  شاید هفته‌ها طول بکشد. این دانه‌های قرمز رنگ ممکن است در هر جای بدن بروز کند اما بیشتر روی زانوها، آرنج و کمر شایع است. در بعضی موارد این دانه‌ها به صورت بسیار ریز روی تمام سطح پوست و به شکلی غیرقابل تشخیص بروز پیدا می‌کنند.

علائم پوستی کرونا

انگشتان کوویدی

این عارضه یکی از خاص‌ترین بثورات پوستی ناشی از بیماری کووید ۱۹ به شمار می‌آید به این دلیل که تا حدودی شبیه به قرمزی و عارضه‌هایی است که در اثر سرمازدگی ایجاد می‌شوند و قبل از همه گیری ویروس کرونا بروز آن در نواحی و فصول گرم بسیار نادر بوده و فقط در مناطق سردسیر یا در افرادی که مشکل گردش خون در انگشتان دست و پا داشته‌اند شایع بوده است.

با این حال از آغاز گسترش بیماری کرونا متخصصین پوست این نوع بثورات را در مناطق گرمسیر مشاهده کرده‌اند که این مساله غیرعادی به نظر می‌رسید. سرانجام متخصصین، ارتباط قابل توجهی را میان این بثورات و بیماری کووید ۱۹ یافتند و مشخص شد که این عارضه بیشتر در میان جوانان شایع است. این ضایعات پوستی به صورت برجستگی‌های قرمز و متورم در انگشتان دست یا پا بروز می‌کند و ممکن است تا هفته‌ها پس از ابتلا به ویروس کرونا ظاهر شود.

این عارضه در انگشتان دست یا پا با درد همراه است و خارش ندارد. هنگامی که این ضایعه پوستی بهبود می‌یابد، در نقاطی مانند نوک انگشتان که قبلا متورم و ارغوانی رنگ بود پوست‌اندازی رخ می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب علائم پوستی کرونا را بشناسید! را در مجله دلتا بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۵۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۰:۵۸ ق٫ظ

    سلام. مطالبتون عالیه

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۰:۵۸ ق٫ظ

    سلام. مطالبتون عالیه

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۳۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۵۴ ب٫ظ

  6. سلمی زعیمیان

    ۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۲۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…