غاری که فرزند گدازه‌های آتشفشانی است

۵
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌ها در سفر به مکان‌های جدید، کشف غارهاست. غارها مکان‌های اسرارآمیز و رازآلودی هستند که قدم زدن در آن‌ها حسی شبیه به فیلم‌های تخیلی هالیوودی را به آدم منتقل می‌کند‌.
غار ایوب کرمان

قدم زدن در تاریکی غار، وجود قندیل‌های بزرگ، صدای زوزه باد و حرکت جانوران درون آن، تجربه‌ای جالب و جدید است که تا پیش این نداشته‌اید. ایران نیز، به دلیل جغرافیای خاص خود، غارهای زیادی را در دلش جای داده است. یکی از این غارهای خاص و اعجاب‌انگیز، غار ایوب کرمان است که هر ساله مقصد منتخب گردشگران این شهر به شمار می‌رود. اگر دوست دارید غار زیبای ایوب را بشناسید و درباره ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن بیشتر بدانید، با مجله دلتا همراه شوید.

غار ایوب کرمان کجاست؟

یکی از زیباترین و عجیب‌ترین غارهای کرمان، غار ایوب است که با دهانه بسیار بزرگ خود در این شهر خودنمایی می‌کند. این غار زیبا بر روی کوه‌های ایوب در شهر بابک کرمان و جنوب شرقی شهر دهج از توابع شهر بابک قرار گرفته و از مهم‌ترین جاذبه‌ های توریستی استان به شمار می‌رود.
غار ایوب کرمان کجاست؟

غار ایوب چگونه به وجود آمد؟

غار ایوب کرمان به عنوان بزرگترین غار آذرین کشور شناخته می‌شود که منشاء آن، گدازه‌های آتشفشانی است. در واقع نکته قابل توجه در پیدایش این غار، این است که آب موجود در زیر گدازه‌های داسیتی، بعد از پیوند با هم و انفجار شدید، باعث شده تا غار ایوب متولد شود. بعد از گذشت سالیان طولانی، عوامل طبیعی مانند سرمای هوا و رطوبت، باعث ایجاد انقباض و انبساط‌های شدید در دیواره غار شد و بر وسعت آن افزوده شد.
غار ایوب کرمان چگونه به وجود آمد؟
اگر به دیواره‌های غار نگاه کنید حفره‌های ریز و درشتی همچون لانه زنبور به چشم‌تان می‌خورد که نتیجه برخورد باد و ماسه‌هایی است که در طول سال‌های متمادی با دیواره غار ایوب برخورد کرده‌ و این تصویر زیبا را به وجود آورده‌اند. این بر اساس بررسی‌های صورت گرفته باستان‌شناسی، این غار بزرگ و شگفت‌انگیز در گذشته محل زندگی انسان‌ها بوده است. اگر به غار ایوب بروید می‌توانید آثار برجای مانده از دوران اشکانی را در آن ببینید.
درباره غار ایوب کرمان

دیدنی‌های اطراف غار ایوب کرمان

از جمله دیدنی‌های اطراف غار ایوب کرمان می‌توان به حوض جذاب و دیدنی آرزوها، سوراخ عجیب حلال و حرام و رد پای بزرگی که مردم محلی که معتقدند رد پای حضرت ایوب (ع) است، اشاره کرد. علاوه‌بر این‌ها در نزدیکی غار ایوب و در شهر بابک کرمان می‌توانید از روستای صخره‌ای میمند، منطقه جوزم، روستای ریسه و پاقلعه، دریاچه مخرگه و عمارت تماشایی موسی خان دیدن کنید.
دیدنی‌های اطراف غار ایوب کرمان

حوض آرزوها در غار ایوب

از جذاب‌ترین بخش‌های این غار شگفت‌انگیز، می‌توان به حوض آرزوها اشاره کرد. این حوضچه کوچک در اثر جوی باریکی که از سقف به سمت پایین حرکت می‌کند به وجود آمده است. آب این حوضچه خنک، گوارا و قابل آشامیدن است. در بالا دست این حوضچه، سطحی صاف وجود دارد که بر روی آن چاله کوچک هاونگ شکلی قرار گرفته که در مرکز آن واقع شده. این حوضچه کوچک به نام هاونگ یا حوض آرزوها مشهور است. محلی‌ها معتقدند اگر در کنار آن آرزو و قطعه سنگی را درون چاله پرتاب کنید، به شکلی که سنگ بعد از برخورد با آن به سمت بیرون بیفتد، آرزویتان برآورده می‌شود.

سوراخ حلال و حرام در دیواره غار ایوب

یک جاذبه فوق‌العاده و جالب در دیواره غار ایوب، سوراخ حلال و حرام در دیواره غار ایوب است. اگر به سمت غربی دیواره غار حرکت کنید، می‌توانید این سوراخ دایره مانند با قطر کم را ببینید. بر اساس یک اعتقاد قدیمی و خرافاتی، برخی می‌گویند که هر که حلال‌زاده باشد می‌تواند از این حلقه عبور کند، در غیر این صورت نمی‌تواند.
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های گردشگری ایران، “سرزمین لی‌لی پوت‌های ایران” را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۵ ق٫ظ

    رفتم. بی نظیره

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۴۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۵۸ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۳۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…