آش عدس، ساده و مقوی

۷
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عدس یک گیاه فوق العاده مقوی و خوشمزه است که به دلیل داشتن آهن، کلسیم و فیبر فراوان، برای بدن بسیار مفید است. خوردن آش عدس برای کنترل دیابت، بهبود گوارش، درمان کم‌خونی و کاهش فشار خون بسیار مفید است.
آش

آش عدس یکی از مقوی‌ترین و ساده‌ترین انواع آش ایرانی است. عدس خواص زیادی برای بدن دارد و به عنوان یکی از مفیدترین انواع حبوبات شناخته می‌شود. در نقاط مختلف کشور برای تهیه این آش از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود. به طور کلی، درست کردن این آش بسیار راحت است و می‌تواند به عنوان یک وعده غذایی سالم و خوشمزه در برنامه غذایی هفتگی شما جای بگیرد. در این مقاله از مجله دلتا می‌توانید با طرز تهیه آش عدس آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه آش عدس

  • سیب زمینی یک عدد
  • بلغور گندم یک لیوان
  • عدس یک لیوان
  • پیاز ۲ عدد
  • نعناع داغ به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه آش عدس

مرحله اول

در اولین مرحله از طرز تهیه آش عدس باید عدس را بشویید و داخل مقداری آب بریزید. اجازه دهید عدس برای حداقل ۲ ساعت خیس بخورد. این کار موجب می‌شود تا نفخ عدس از بین برود و هضم آن راحت‌تر شود. برای درست کردن این آش ابتدا باید عدس‌ها را تمیز کنید و بعد از شستن، داخل یک قابلمه با اندازه مناسب بریزید. سپس بلغور را نیز به آن اضافه کنید و پس از ریختن ۸ لیوان آب، قابلمه را با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید.

مرحله دوم

پوست پیاز را بگیرید و آن را زیر آب بشویید. سپس پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و کنار بگذارید. کمی روغن داخل ماهیتابه بریزید. اجازه دهید روغن داغ شود. حال مقداری زردچوبه به روغن اضافه کنید و آن را با روغن تفت دهید. این کار موجب می‌شود تا بوی خامی زردچوبه از بین برود. سپس پیازهای خلالی خرد شده را به ترکیب روغن و زردچوبه اضافه کنید. اجازه دهید رنگ پیاز کاملا طلایی رنگ شود. در نهایت پیاز سرخ شده را به ترکیب عدس و بلغور در حال پخت اضافه کنید.

مرحله سوم

یک عدد سیب زمینی را با آب بشویید. یک تخته و چاقوی تیز آماده کنید و سیب زمینی ها را به صورت نگینی خرد کنید. بعد از خرد کردن سیب زمینی‌ها، آن‌ها را به آش اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا مواد آش پخته شود و کاملا جا بیفتد.

مرحله چهارم

حدود ۲ تا ۳ ساعت به آش زمان بدهید تا با شعله ملایم پخته شود و ظاهر آن کاملا یکدست و لعاب‌دار شود. همانطور که آش شما در حال پختن است یک عدد پیاز باقی مانده را بشویید و خلالی خرد کنید. سپس در یک ماهیتابه کمی روغن بریزید و پیازها را سرخ کنید. بعد از سرو کردن آش داخل ظرف مناسب، از این پیاز داغ برای روی آش استفاده کنید. در نهایت می‌توانید برای سرو کردن این آش از کشک و نعناع داغ نیز استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب خورشت مرغ افغانستانی، خورشتی متفاوت را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ تیر ۱۴۰۰ در ۸:۳۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۲ ق٫ظ

    من احساس. می کنیم تو آش عدس شما در تصویر سبزی هم هست ولی شما اینجا چیزی نگفتید

    پاسخ

    • فاطمه امیری

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۵۷ ب٫ظ

      برای تزیین می تونید از سبزی استفاده کنید ولی توی خود آش فقط همون نعناع داغ استفاده می شه.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۱۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۸:۴۸ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

    • فاطمه امیری

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۱۸ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۲:۱۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…