پرواز پرنده، ایده ای برای معماری ساختمان

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
الهام از بال پرنده برای معماری ساختمان در شمال مجمع الجزایر «آزور» در کشور پرتغال، ایده‎ای جالب و به اجرا درآمده است.
معماری ساختمان

انسان‎ از دیرباز با دیدن پرندگان، در پی راهی برای پرواز بوده‎است. آرزوی پرواز همچون پرندگان، تا قبل از پیشرفت علم و تکنولوژی باور پذیر نبود. در اسطوره‌های چینی و یونانی، افسانه‌هایی از پرواز انسان با اژدها، اسب بالدار، بال برای انسان و …. وجود دارد. امروزه انسان با اتکا به علم و ابزار مدرن به این آرزو جامعه عمل پوشانده است.

در فرایند طراحی معماری، معمار با شناخت مساله و موضوع طراحی، شروع به جمع‌آوری اطلاعات در مورد موضوع طراحی می‎کند. سپس بعد ازتحلیل و تکمیل اطلاعات، برنامه ریزی و سپس شروع به ایده‌پردازی می‎کند، این ایده‎ها با توجه به عوامل زیادی از جمله اطلاعات و گرایش های  فکری معمار و … متفاوت است. پس از ارائه ایده‎های اولیه، معمار ماکت ایده‎ها را می‎سازد و در اصطلاح اتود می‎زند و در ادامه پس از ارزیابی و جمع‎بندی همه ایده‎ها، صحیح‎ترین گزینه را انتخاب می‎کند و به کار فرما ارائه می‎دهد.

در گزارش مجله دلتا ،نمونه‎ای ازخلاقیت در ایده پردازی با بهره گیری ازتکنولوژی های نوین معماری ساختمان معرفی‎می شود.

در شمال مجمع الجزایر «آزور» در کشور پرتغال خانه‎ای با الهام از پرواز پرنده ساخته شده، فرم خانه با خطوط منحنی طراحی شده است و بال‎های باز شده‎ی یک پرنده را تداعی می‎کند. جداره های شیشه‎ای شفافی که در پایین بنا وجود دارد، بر فرم بال مانند بنا افزوده است.

معماری ساختمان

جالب است بدانید در این منطقه قرار گرفتن این سازه، به علت وزش بادهای تند و باران‎های فراوان، برای جبهه مقابل به باد، دیواری مقاوم در برابر طوفان ساخته است. برای محافظت کردن در برابر باران، پاسیو و حیاط، مسقف شده است.

ایده طراحی

شیشه‎های بلند به‎کار رفته در نما، مرز بین داخل و بیرون ساختمان را تشکیل داده و ارتباط میان این دو را به خوبی برقرار کرده است و چشم اندازی دیدنی از طبیعت سرسبز را پیش چشم ساکنان قرار می‎دهد. اتاق‎های خصوصی  در طبقه بالا طراحی شده است که حریم آن ها حفظ شود.

نمای معماری

سقف اتاق نشیمن از حالت معمول بلندتر است. اجرای آشپزخانه در وسط بنا و بین بال‎های پرنده، دسترسی را برای ساکنان آسان می‎کند. همچنین درون این دو قسمت بال مانند، راه پله قرار گرفته که ارتباط  میان طبقات و تراس ساختمان را برقرار کند. چشم‎انداز شمالی جزیره بسیار زیبا است و این منظره از بالای بام این بنا دیدن دارد.

معماری بال پرنده

 

برای خواندن مطالب معماری های خاص  ، محوطه سازی و دکوراسیون داخلی از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…