۹ باور غلط درباره کرونا که باید بدانید!

۵
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مصرف بیش از حد ویتامین C، تاثیر گرم‌ شدن هوا بر شیوع کرونا، استفاده کردن یا نکردن از ماسک و دهها باور غلط درباره کرونا ممکن است جان شما را بیشتر در خطر بیندازد.
باور‌های غلط درباره کرونا

در حالی که ویروس کرونا به یکی از خبرسازترین موضوعات این روز‌های ما تبدیل شده‌است، شایعات و باور‌های غلطی نیز همراه با آن بوجود آمده است. هنگامی که واژه‌ اپیدمی یا همه‌گیری شنیده می‌شود، مردم می‌ترسند و همراه با ترس آن‌ها اطلاعات نادرست و شایعات هم بوجود می‌آیند. ما در این مطلب از مجله دلتا  برخی از رایج‌ترین باور‌های غلط درباره کرونا را بررسی می‌کنیم.

باور‌های غلط درباره کرونا

۱. دمای پایین می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد.

خیر؛ هیچ دلیلی وجود ندارد که بپذیریم ویروس کرونا یا سایر ویروس‌ها بوسیله هوای سرد از بین می‌روند. بنابراین، موثرترین راه برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونای جدید، این است که به طور مرتب، دستان خود را با آب و صابون یا محلول الکلی ضدعفونی کنید.

۲. دوش آب داغ، شما را در برابر ویروس کرونا ایمن می‌کند.

خیر؛ دوش گرفتن با آب داغ مانع از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌شود. دمای طبیعی بدن، بدون در نظر گرفتن دمای بیرون، حدود ۳۶.۵ تا ۳۷ درجه است. بنابراین دوش آب گرم تنها ممکن است بدن شما را بسوزاند. برای محافظت در برابر ویروس کرونا، مدام دست‌های خود را ضدعفونی کرده و از لمس چشم، بینی و صورت با دست‌های آلوده خودداری کنید.

شایعات کرونا

۳. شستشوی بینی با آب نمک می‌تواند از بروز عفونت ویروس کرونا جلوگیری کند.

خیر؛ هیچ مدرکی مبنی بر اینکه شستشوی منظم بینی با آب نمک افراد را از ابتلا به کووید ۱۹ حفظ می‌کند، وجود ندارد. شواهد محدودی در دست هستند که طبق آن‌ها شستشوی بینی با آب نمک می‌تواند به بهبود سریع‌تر سرماخوردگی معمولی کمک کند. اما بطور کلی، این کار در برابر عفونت‌های تنفسی موثر نیست.

۴. خوردن سیر از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کند.

سیر یک ماده غذایی سالم است که ممکن است خواص ضد میکروبی داشته باشد. با این حال، هیچ شواهدی در دست نیست که نشان دهد مصرف سیر، افراد را در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند.

۵. ویروس کرونا بیشتر افراد مسن را مبتلا می‌کند.

همه‌ افراد صرف ‌نظر از سن خود، ممکن است به ویروس کرونا آلوده شوند. افراد مسن و افراد  مبتلا به برخی بیماری‌ها (مانند آسم، دیابت و بیماری‌های قلبی) به نظر می‌رسد در مقابل خطرات ناشی از بیماری کووید ۱۹ آسیب‌پذیرتر باشند. سازمان بهداشت جهانی به تمام افراد در هر مقطع سنی توصیه می‌کند برای محافظت از خود در برابر این ویروس، بهداشت فردی را رعایت کنند.

۶. مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان و پیشگیری از کوید ۱۹ مفید است.

خیر؛ آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر ویروس‌ها کاربردی ندارند و برای از بین بردن باکتری‌ها استفاده می‌شوند. ویروس کرونا، یک ویروس است؛ بنابراین، نباید برای پیشگیری از آلودگی به آن از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرد. اما ممکن است به دلیل ابتلا به کووید ۱۹، هنگام بستری شدن در بیمارستان، برای درمان عفونت‌های جانبی به شما آنتی بیوتیک تجویز کنند.

۷. شیوع کرونا از خوردن سوپ خفاش شروع شد.

اگرچه دانشمندان اطمینان دارد که این ویروس با حیوانات بوجود آمد؛ اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کرونا از سوپ خفاش ایجاد شد، وجود ندارد.

۸. کرونا از آنفولانزا خطرناک‌تر نیست.

مطابق با بررسی‌های انجام شده ویروس کرونا ۱۰ برابر مهلک‌تر از آنفولانزای فصلی است و چنانچه شیوع آن همچنان افسار گسیخته باقی بماند، ممکن است میلیون‌ها نفر را قربانی کند.

ویروس کرونا

۹. نوشیدن الکل، بدن را ضدعفونی می‌کند.

خیر؛‌ استفاده از الکل ۷۰ درصد برای ضدعفونی کردن سطوح و دست‌ها می‌تواند از آلودگی به کرونا جلوگیری کند؛ اما برخلاف آنچه این روزها تصور می‌شود، نوشیدن الکل هیچ تاثیر مثبتی بر ایمنی بدن شما ندارد و برای آن مضر است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا استفاده از دو ماسک، انتقال ویروس کرونا را کمتر می‌کند؟ را در مجله دلتا بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۳۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۵:۰۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۰۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۵۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۲:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…