خواص شگفت انگیز ویتامین A

۷
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اولین ویتامین شناخته شده در دنیا ویتامین A است که در بسیاری از میوه‌ها و غذاها یافت می‌شود؛ اما قبل از مصرف این ویتامین به فواید و مضرات آن توجه کنید.
خواص ویتامین A

ویتامین A از جمله ویتامین های محلول در چربی است که مانند سایر ویتامین‌ها جهت فعالیت‌های حیاتی بدن و واکنش‌های بیوشیمیایی ضروری است. این ویتامین از طریق مواد غذایی مناسب به طور کامل تامین میٰ‌شود و در صورت کمبود آن در بدن، فرد به صدماتی دچار خواهد شد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره خواص ویتامین A صحبت خواهیم کرد.

خواص ویتامین A

آکنه

هویج، زردآلو و سیب را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا آکنه‌های پوست را رفع کنید. ویتامین A  بخصوص در میان افرادی که مشکلات جدی آکنه دارند، به کاهش مشکلات آکنه کمک می‌کند، چرا که تولید چربی اضافی پوست را کاهش می‌دهد.

چین و چروک

ویتامین A شامل مقادیر زیادی از بتا – کاروتوئن و رتینول است که یک آنتی اکسیدان قوی است و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در پوست کمک می‌کند. بنابراین جذب منظم ویتامین A  خطوط ظریف، لکه‌های تیره و تجمع رنگ دانه‌های پوست را کاهش می‌دهد.

پوست سالم سر

ویتامین A به تولید مقدار صحیح چربی در پوست سر کمک می‌کند که از خشک شدن پوست سر و مو جلوگیری می‌کند. این آنتی اکسیدان‌ها در ویتامین A ، ترشح روغن را تنظیم می‌کند و در نتیجه منجر به پوست سر سالم می‌شوند.

کاهش خشکی

ویتامین A به خاطر ویژگی بازسازی که دارد، موها را نرم می‌سازد. نرم کننده‌ها حاوی ویتامین A و E هستند.

فواید ویتامین A

کاهش شوره سر

ویتامین A به تنظیم تولید چربی در پوست سر کمک می‌کند. در نتیجه، تشکیل لایه‌های شوره سر را کاهش می‌دهد. مصرف منظم سبزیجات برگ سبز، جگر پنیر می‌تواند شوره سر خشک را کاهش دهد.

بیماری‌های چشمی

ویتامین A به مبارزه با بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، آب سیاه و دیگر بیماری‌های چشمی مرتبط با سالخوردگی کمک می‌کند.

استخوان‌های سالم

برای داشتن استخوان‌های سالم، ویتامین A را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید؛ چون بدن ما آن را به اسید رتینوئیک تبدیل می‌کند که توسط استخوان‌های ما جذب می‌شود.

تقویت دندان

دندان‌های ما متشکل از یک ماده سخت به نام عاج هستند که نیاز به ویتامین A برای استحکام و سختی طبیعی خود دارند.

جلوگیری از سرطان

مهم‌ترین فایده ویتامین A این است که به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند. جذب منظم ویتامین A در رژیم غذایی شما از تولید DNA در سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

درمان دیابت نوع ۲

ریتونیک اسید، یکی از مشتقات ویتامین A، برای نرمال کردن قند خون در افراد مبتلا به دیابت می‌باشد.

لیستی از مواد غذایی غنی از ویتامین A

جگر بوقلمون، روغن کبد ماهی، شیر، پنیر، خامه، کدو، ریحان خشک، کاهو، لوبیا، گوجه فرنگی، اسفناج، کلم، هویج، سیب زمینی، انبه، هلو، فلفل دلمه‌ای قرمز، آب گریپ فورت، زرده تخم مرغ، مرزنجوش، جو دوسر، پاپریکا، طالبی، شلغم، زردآلو، کره، مارگارین، سالمون، میوه‌ها و سبزیجات زرد یا نارنجی مثل هویج، سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره.

پیشنهاد مطالعه: مطلب علائم کمبود ویتامین A در بدن را بشناسید را در مجله دلتا بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۵۶ ق٫ظ

  3. مسعود

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۷:۰۴ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۲۰ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۲:۰۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…