رقابت قیمت مصالح ساختمانی در بازار

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
انبوه سازان، به دلیل گرانی مصالح، رغبتی برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ندارند.
قیمت مصالح

سرمایه‎گذاری در بخش مسکن، کاهش یافته و نتیجه آن، کاهش تولید و عرضه مسکن است. انبوه‎سازان به دلیل گرانی مصالح، رغبتی برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ندارند. گفته می‎شود شاخص اصلی سرمایه‌گذاری در مسکن، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده است که این شاخص از سال ۹۰ رو به کاهش بوده و نتیجه گرفته می‎شود که ارزش نقدینگی بخش خصوصی در ساخت و ساز،  به یک‌سوم کاهش یافته است.به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین،

وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود؛ ساخت مسکن کاهش می‎یابد و تقاضا برای مسکن را به سال‌های بعد منتقل می‎کند و موجب  انباشته شدن تقاضا می‌شود.

کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند: ارزش ملکی و قیمت زمین، بیشترین تأثیر را در قیمت نهایی مسکن می‌گذارد و قیمت مصالح، هزینه کمتری را بر قیمت تمام شده مسکن تحمیل می‌کند.

هرچند تورم قیمت مصالح، کمتر از تورم سالانه بوده است، اما رئیس اتحادیه مصالح فروشان معتقد است: تأثیر روانی افزایش قیمت مصالح بر بازار مسکن بیشتر از تأثیر واقعی آن بوده است. اسماعیل کاظمی قهی می‌گوید: «اختلاف قیمتی مسکن در مناطق شمالی و جنوبی تهران، گویای این مطلب است. همچنین، قیمت سیمان بسته‎بندی، به‎ سبب قیمت پاکت سیمان، از اواخر سال گذشته تا کنون حدود ۱۷ درصد افزایش داشته است. از طرفی  افزایش کرایه حمل بر قیمت مصالح را هم نباید نادیده گرفت.»

رئیس اتحادیه مصالح فروشان، از کاهش تولید کارخانه‎ها نیز خبر داده و می‌افزاید: این موضوع هم بر افزایش قیمت نهایی تأثیر داشته است.

رقابت قیمت مصالح ساختمانی در بازار

بر اساس گزارش مرکز آمار، سه گروه مصالح ساختمانی که بیشترین تورم را در تابستان امسال تجربه کرده‎اند شامل: گروه آهن‌آلات، میلگرد وپروفیل در و پنجره، گروه ایزوگام و قیر و گروه چوب بوده است. این مصالح ساختمانی، از شروع ساخت‎وساز تا زمان تکمیل واحدهای مسکونی، مورد نیاز سازندگان است.

گزارش‎های بازار مسکن حاکی است، هزینه ۲.۵ میلیون تومان برای یک متر مسکن، کف قیمت‌ها در ساخت‎وساز است و قیمت ساخت برخی واحدها، متری ۱۶ میلیون تومان است که این واحدها هم اکنون متری ۴۰ میلیون تومان برای فروش عرضه می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

رکود مسکن، پیامد گرانی مسکن مصالح ساختمانی

از افزایش نرخ ارز تا گرانی مصالح ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…