آنچه مستاجران باید بدانند!

۴
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اجاره نشینی یا اجاره دادن یک آپارتمان، همیشه با چالش‌هایی بین موجر و مستاجر همراه بوده است. داشتن اطلاعات کافی نسبت به حقوق یکدیگر و قوانین اجاره‌داری به کاهش اختلافات کمک خواهد کرد.
اجاره کردن خانه

با افزایش قیمت مسکن و پایین‌تر آمدن قدرت خرید افراد جامعه، میل به اجاره نشینی میان مردم بیشتر شده است؛ به همین منظور در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نکات اجاره کردن خانه می‌پردازیم.

نکات اجاره کردن خانه

  • باید مدت استفاده از خانه معین شده‏ باشد، مثلاً موجر بگوید، یک سال یا یک ماه خانه را به مستاجر اجاره می‏‌دهم.
  • اگر صاحب خانه‌ای را که اجاره داده تحویل دهد، اگرچه مستاجر تحویل نگیرد یا تحویل بگیرد، ولی تا آخر مدت اجاره از آن استفاده نکند، مستاجر باید اجاره‌بها را بپردازد.
  • اگر فرد خانه‌ای را اجاره کند و صاحب ملک شرط کند که فقط خودش از آن استفاده کند، مستاجر نمی‌‏تواند آن را به دیگری اجاره دهد.
  • عقد اجاره با فوت هر یک از موجر و مستاجر، باطل نمی‌شود و فقط در صورتی باطل می‌شود که موجر برای مدت عمر خود مالک منافع عین مستاجره باشد.
  • برای جلوگیری از هرگونه سوءتفاهم یا سوءاستفاده حتما مواردی را که بین موجر و مستاجر شرط می‌شود و به توافق می‌رسند در قولنامه ذکر شود، این توافقات می‌تواند در مورد تاریخ واریز کرایه برای هر ماه، مبلغ دیرکرد یا جریمه، زمان ورود به خانه و تاریخ تخلیه کامل خانه باشد.
  • در صورتی که مستاجر از پرداخت اجاره ‌بها بیش از یک ماه تاخیر کند، موجر می‌تواند قرارداد را فسخ و تخلیه مورد اجاره را از مراجع ذی صلاح بخواهد.
  • پرداخت هزینه‌های مصرفی آب/ برق/ گاز/ تلفن/ شارژ/ فاضلاب شهری بر عهده مستاجر است و باید در موعد تخلیه یا فسخ، قبوض پرداختی را به موجر ارائه دهد.
  • در عقد اجاره مستاجر موظف است که به صورت ماهانه اجاره‌بها را به موجر پرداخت کند، اما در رهن، ثمن (مبلغ مورد معامله) که مستاجر در ابتدای عقد می‌پردازد، در انتهای مدت اجاره به او بازگردانده می‌شود.
  • پرداخت هزینه تعمیرات و هزینه‌های کلی از قبیل نصب و راه‌اندازی به منظور استفاده از دستگاه تهویه، شوفاژ، کولر، آسانسور و شبکه آب و برق و گاز با مالک است و هزینه‌های جزئی مربوط به استفاده از مورد اجاره‌نامه به عهده مستاجر است و نوع هزینه‌ها و میزان آن را عرف تعیین می‌کند.
  • مستاجر مکلف است به محض اتمام مدت اجاره، عین مستاجره را بدون هیچ عذر و بهانه‌ای تخلیه و به موجر تسلیم کند؛ در صورتی که مستاجر به هر دلیلی از تسلیم ملک به موجر خودداری کند، موظف است روزانه مبلغی را طبق نظر کارشناس، به عنوان اجرت‌المثل ایام تصرف بعد از اتمام قرارداد به موجر بپردازد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب هزینه تعمیرات آپارتمان، بر عهده مالک است یا مستاجر؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. سید مسعود شاهدی

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۰۴ ق٫ظ

    خوب است باعث آگاهی میشود سوالات خود را چگونه مطرح کنیم

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۰:۵۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …