بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه جهان اقتصاد- ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی نیاز یک دهه آینده

معاون وزیر راه ‌و ‌شهرسازی با اشاره به چشم‌‌انداز مسکن در آینده، گفت: برآوردها در طرح جامع مسکن بیانگر آن است که در ۱۰ سال آینده، ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی مورد نیاز کشور است که نیمی از آن مربوط به نوسازی واحدهای فرسوده در بافت‌های شناسایی‌شده فرسوده و محلات هدف نوسازی است.

حامد مظاهریان با بیان این که هر سال امکان رصد و پایش طرح جامع مسکن وجود دارد، افزود: یکی از موارد مهم مربوط به نواقص بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای کشور، عدم امکان پایش این طرح‌هاست که تاثیر این طرح‌ها و امکان اجرایی شدن آن‌ها را پس از بروز تغییر و تحولات پیش‌‌بینی نشده در حوزه‌های گوناگون اقتصادی در سال‌های بعدی را غیرقابل اجرا می‌کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌ و ‌شهرسازی با اشاره به آخرین آمارها و اطلاعات اقتصادی کشور، گفت: اطلاعات مرکز آمار ایران از سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ نشان می دهد که جمعیت کشور به مرز ۸۰ میلیون نفر رسیده، تعداد خانوار به ۲۴ میلیون خانوار و بعد خانوار نیز به عدد ۳٫۳ کاهش یافته است.

وی با بیان این که این آمارها، ضرورت تغییر رویکردها در بازار مسکن و حوزه سیاست‌گذاری این بخش را گوشزد می کند، افزود: هرگونه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در حوزه مسکن باید برمبنای این تحولات صورت بگیرد و طرح جامع بر مبنای این تحولات هر سال امکان پایش مجدد دارد.

روزنامه جهان صنعت- وابستگی مسکن به ثبات برجام

بازار مسکن نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی حساسیت کمتری نسبت به تحولات سیاسی و نوسان نرخ ارز نشان می‌دهد اما تاثیر افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ دلار در سال‌جاری و تاثیر آن بر معاملات قابل ملاحظه است‌. نوسان قیمت ارز در ماه‌های اخیر و ورود نرخ دلار به بالای چهار هزار تومان قیمت برخی کالاهای وارداتی را افزایش داده است‌.

تهدید برجامی ترامپ و حواله برجام به کنگره ایالت متحده بازار دلار را کمی تکان داده است و پیش‌بینی می‌شود تا زمانی که برجام در «تعلیق کنگره» است این تاثیر نیز باقی خواهد ماند‌.

بررسی‌ داده‌های آماری از نحوه نوسانات قیمتی ارز نشان می‌دهد قیمت دلار دست‌کم در سه ماه گذشته افزایش شدیدی داشته است و این افزایش ممکن است تا زمان تعیین تکلیف برجام توسط کنگره ادامه داشته باشد‌.

کارشناسان معتقدند قیمت دلار ظرفیت افزایش تا ۵۲۰۰ تومان را دارد و بر همین اساس نمی‌توان نوسان سه ماهه اخیر و تاثیر آن در بازارهای دیگر را نادیده گرفت‌.

از سوی دیگر رفتارشناسی بازار مسکن در پنج سال اخیر نشان می‌دهد که رابطه تنگاتنگی بین افزایش قیمت دلار و مسکن وجود داشته است‌.

در سال ۱۳۹۰ متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کشور معادل یک میلیون و ۴۳۰هزار تومان بود که این رقم در سال ۱۳۹۴ به دو میلیون و ۸۸۴ هزار تومان رسیده است‌.

در همین بازه زمانی، قیمت دلار نیز از یک هزار و ۴۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ تومان به سه هزار و ۱۵۰ تا سه هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافته است‌. تاثیر پذیری بازار مسکن از این تحولات در حوزه «تحولات روانی» و «جذابیت سرمایه گذاری» قابل بررسی است‌.

هفته نامه پیام ساختمان – مسکن مهر مشکل حقوقی دارد

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی پروژه‌های مسکن مهر به پیشرفت ۹۶ درصدی رسیده و از مجموع ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار واحد تا کنون یک میلیون و ۹۳۶ هزار واحد به اتمام رسیده و از این تعداد نیز یک میلیون و ۸۳۰ هزار واحد افتتاح شده است.

یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد تحویل متقاضیان شده و ۲۷۴ هزار واحد نیمه تمام باقیمانده است.از این تعداد ۱۱۱ هزار واحد به دلیل عدم نیازسنجی دقیق، انتخاب اشتباه مکان ساخت، دوری از مراکز خدماتی و هزینه‌های بالای تامین خدمات، فاقد متقاضی یا دارای متقاضی غیرموثر هستند. ۳۷ هزار واحد نیز با پیشرفت فیزیکی زیر ۳۰ درصدی بوده و راکد هستند.

در این بین ۱۲۶ هزار واحد نیز به طور میانگین دارای پیشرفت فیزیکی حدود ۷۴ درصد است. از این تعداد ۳۶ هزار واحد مشکل حقوقی دارند و بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی بهره‌برداری از آنها منوط به حل مشکلات قانونی است.

delta.ir – مجله خبری دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…