چرا خواب می‌بینیم؟

۷
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نظریه‌های زیادی درباره خواب دیدن وجود دارد. در حالی که برخی دانشمندان تصور می‌کنند خواب دیدن هیچ کارکرد مستقیمی ندارد، نتیجه دیگر فرایندهای بیولوژیکی است که در طول خواب اتفاق می‌افتد.
خواب دیدن

علم پیشرفت زیادی در تعمیق درک ما از خواب کرده است. دلایل زیادی برای خواب دیدن وجود دارد. اما هنوز پاسخی برای این سؤال که چرا  خواب می‌بینیم؟ وجود ندارد. برای روشن شدن پاسخ این سوال با ما در مجله دلتا همراه باشید.

مراحل خواب دیدن

نظریه‌ای می‌گوید که خواب‌ها معمولاً نشان دهنده‌ی احساسات ما هستند. در طول روز، مغز ما آنقدر سخت کار می‌کند تا ارتباطاتی را ساخته و عملکردهای خاصی را به دست بیاورد. خواب انسان ۴ تا ۵ مرحله دارد که تقریبا شبیه هم هستند و هر مرحله ۱ ساعت تا ۱ ساعت و نیم طول می‌کشد. با این مراحل ۸-۷ ساعت خواب شبانه طی می‌شود.
هر کدام از این مراحل ۲ قسمت دارد؛ یک قسمت خواب معمولی و یک قسمت خواب رویا (زمانی که رویا می‌بینیم) است. در این زمان در حالی که چشمم بسته است، کره چشم حرکت می‌کند. پس در هر سیکل خواب شبانه، یک مرحله رویا داریم و بنابراین هر شب ۴ تا ۵ بار وارد مرحله خواب-رویا (یعنی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد زمان خواب) می‌شویم.
در سیکل‌های اول خواب، رویا کمتر است و هر چه به صبح نزدیک‌تر می‌شویم، رویاها حجم بیشتری از هر سیکل را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین احتمال اینکه وقتی صبح از خواب برمی‌خیزیم، از خواب رویا بیدار شویم، زیاد است.
پس رویاها طبیعی هستند و خواب خوب، خوابی است که رویاها هم جزئی از آن باشند. یکی از علائم کم بودن خواب رویا، نداشتن احساس سرحالی و شادابی بعد از برخاستن از خواب است.
باوجود اینکه حدود ۲ ساعت از خواب ما، خواب رویاست، اغلب افراد رویاها را به یاد نمی‌آورند و این حالت کاملاً طبیعی است. ۸۲ درصد ما بلافاصله بعد از بیدار شدن محتوای رویاهایمان را به خاطر می‌آوریم. با این حال، بعد از گذشت ۵ دقیقه، ۵۰ درصد این اطلاعات فراموش می‌شود و بعد از ۱۰ دقیقه، فقط ۱۰ درصد محتوای رویاها قابل یادآوری است؛

خواب دیدن

۲ نکته برای روشن‌تر شدن دنیای خواب

۱- آنچه ذهن در طول بیداری بر آن متمرکز است، در طول خواب نیز مورد توجه و تمرکز خواهد بود.

۲- بعضی از نمادها در خواب افراد مختلف تکرار می‌شوند و معمول هستند؛ مثلاً افتادن دندان یا پرواز کردن جزء محتویات شایع رویاها هستند.
وقتی یک هیجان در طول مغز فعال می‌شود، نمادها و تصاویر مرتبط با آن در کنار هم جمع و رویا ایجاد می‌شود. این نمادها، همان‌هایی هستند که در بیداری نیز در ارتباط با همان هیجان به کار می‌روند. مثلا در بیشتر فرهنگ‌ها، پرواز نمادی از آزادی تلقی می‌شود. حال اگر فردی در خواب هیجانی مرتبط با آزادی را تجربه کند، احتمال دارد تصویری از نماد پرواز در محتوای رویای او وارد شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب راه‌هایی برای افزایش تمرکز را در مجله دلتا بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۵۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۳۰ ق٫ظ

  3. مجید مصطفایی

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۳۶ ق٫ظ

    عالی است . اما جای بسیاری از موارد در مجله خالی است .مثلا .تکنولوژی و صنعت .هواپیما و ماشین . نظامی و سلاحهای جدید . هوافضا تا اعماق دریاها .حیوانات و محیط زیست .شناخت کشورها و ملتها .جغرافیا و تاریخ .. و……

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۰۲ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما
      حتما در قسمت دانستنی های مجله دلتا با ما همراه باشید.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۵ ب٫ظ

  5. حسن ساده قدم

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۳۴ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۵:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…