برج باد، مفهوم تازه در زندگی شهری

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برج باد ، یک ساختمان بلند 13 طبقه در کشور کویت است و به دلیل کمبود زمین و حفظ و نگهداری از محیط زیست طراحی و ساخته شده است.
برج باد

ساختمان‎های بلند، یک مفهوم جدید برای زندگی شهری ارائه می‎دهد که به نظر می‎رسد با سبک زندگی در حال توسعه قرن بیست و یکم سازگار است.
با توجه به افزایش تقاضا برای خرید زمین در شهرها، طبقه‎بندی آپارتمان‎های مرتفع برای اسکان خانواده‎ها به یک ضرورت تبدیل شده‎است. مستاجران و مالکان باید بتوانند از حریم خصوصی لذت ببرند و از مزایای مسکن عمودی شهری استفاده کنند. شناخت و تفسیر تکنیک‎های نگهداری از محیط زیست، یکی از اهداف مسکن‎های عمودی است و امروزه در سراسر جهان، طراحان به فکر حفاظت هر چه بیشتر از محیط زیست هستند.
مجله دلتا در این مطلب،یک نمونه مسکن عمودی در کشور کویت را که سعی دارد تصویری از شهرهای آینده را به نمایش گذارد معرفی می‎کند.

ساختمان «برج باد» در شهر «سلمیه» کویت در سال ۲۰۱۷ میلادی ساخته شده است. تاسیسات «برج باد» در جبهه جنوبی ساختمان است تا با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ایجاد فاصله بین جداره‎ی خارجی و داخلی ساختمان، باعث کاهش مصرف انرژی و مانع اتلاف حرارتی در بقیه قسمت‎های ساختمان شود.

بنابراین، حداقل بازشوها (در و پنجره) در نمای جنوبی قرار دارد. بازشوهای طرف دیگر ساختمان که به سمت شمال و دریا است، با بهره‎گیری از منظره‎های جذاب، باز می‎شود.
پلان برج باد
در ساختمان برج باد، نور طبیعی و تهویه، به یک عامل ضروری برای طراحی تبدیل شده است که شخصیت فرمی برج را مشخص کرده و جهت‎گیری نهایی آن را تعیین می‎کند.

 

فضای داخلی برج باد

ایده حیاط مرکزی در این بنا به‎کار رفته است و از داخل ساختمان برج تا بیرون آن امتداد دارد. حیاط، نور را از سمت نمای شمالی وارد ساختمان می‎کند. جریان هوا از روی استخر و سطوح دیوار ها عبور می‎کند و تهویه هوا انجام می‎شود. سنگ گرانیت برای نمای ساختمان انتخاب و از گچ برای سطوح صاف داخلی حیاط استفاده شده‎است.

AGI Architects Wind Tower Photo 9 برج باد، مفهوم تازه در زندگی شهری

برج باد، روی یک پایه قرار دارد که شامل دو سطح است، جایی که فضاهای عمومی مانند استخر شنا و منطقه ورزشی قرار دارد و قسمت مسکونی آن. آپارتمان‎های این برج به آرامی در طبقات بالا متراکم می‎شود و اجازه می‎دهد نور و تهویه به درون آن نفوذ کند. برج از  ۱۲ آپارتمان دوبلکس تشکیل شده‎است. پنت هاوس بالاترین سطح برج باد است و پشت بام و تراس های آن با گیاهان و گل‎ها پوشانده شده‎است.

برای دیدن مطالب بیشتر در زمینه معماری های خاص از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…