اثبات خیانت از طریق پیامک

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در صورتی حکم خیانت و مجازات آن برای فرد خیانتکار اجرا می‌شود که خیانت از طریق پیامک یا در فضای مجازی برای قاضی و دادگاه به اثبات برسد.
اثبات خیانت از طریق پیامک

امروزه درصد بالایی از مشکلات خانوادگی به دلیل خیانت یکی از زوجین از طریق فضای مجازی است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع اثبات خیانت از طریق پیامک می‌پردازیم.

اثبات خیانت از طریق پیامک

اگر فردی از همسر خود به دلیل خیانت از طریق پیامک شکایتی دارد، تنها در صورتی می‌تواند درخواست مجازات فرد خیانتکار را داشته باشد که خیانت وی را به اثبات برساند. دسترسی به پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی فرد خیانتکار و ارائه آن‌ها به دادگاه می‌تواند برای اثبات، تشخیص جرم و محکومیت از طرف قاضی کافی باشد.
البته اگر شاکی دسترسی مستقیمی به چت‌ها نداشته باشد و نتواند آن را ارائه دهد با ارائه مدارک لازم می‌تواند، دستور استعلام آن را بر اساس دستور و صلاح دید قاضی بگیرد. حال اگر خیانت از طریق چت و پیامک باشد از آنجایی که اطلاعات پیامک همسر، شخصی محسوب می‌شود فقط به تشخیص دادگاه و یا دادسرا برای کشف جرم است که دستور استعلام به پرینت پیام‌ها داده می‌شود.

در این موارد اپراتور‌های شبکه‌های همراه موظف به همکاری و قرار دادن اطلاعات آن فرد هستند؛ از آنجایی که اپراتور‌ها باید طبق قانون پیام‌ها و مکالمات هر فرد را تا ۶ ماه حفظ کنند، پس می‌توان با دستور قاضی استعلام چت‌ها در آن بازه زمانی را به راحتی گرفت. اما اگر خیانت همسر از طریق چت کردن در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، واتس‌اپ و یا اینستاگرام باشد که داخلی نیستند، دادگاه نمی‌تواند از آن‌ها استعلام بگیرد و تنها در صورتی می‌توان آن را اثبات کرد که شاکی اطلاعات لازم برای ورود به تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی فرد خیانتکار را داشته باشد و یا فرد متهم اقرار به خیانت خود کند.

یکی دیگر از راه‌های اثبات خیانت از طریق پیامک علاوه بر اقرار خود متهم، اقرار شاهدانی است که آگاهی کامل از خیانت آن فرد داشته‌اند و علیه او در دادگاه شهادت می‌دهند؛ بنابراین اتهام خیانت بدون داشتن دلایل و مدارک کافی برای قاضی قابل اثبات نخواهد بود. در صورت عدم اطمینان از خیانت، بهتر است اقدام به شکایت نکنید، زیرا اگر نتوانید آن را به اثبات برسانید به جرم افترا محکوم خواهید شد و فرد می‌تواند اعاده حیثیت کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جرم تهدید به انتشار عکس خصوصی افراد را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۲۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۵:۵۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …