قصر قدیم، زندان جدید

۷
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سلطان محمد دوم پس از فتح قسطنطنیه، قانونی وضع کرد که بر اساس آن،‌ برادران، عموها و پسرعموهای پادشاه در قصر توپکاپی محبوس می‌شدند تا نتوانند علیه پادشاه توطئه کنند.
قصر توپکاپی

قصر توپکاپی (Topkapi Palace) که در قلب استانبول واقع شده و از سراسر تنگه‌ بسفر قابل مشاهده است، مجموعه‌ای بسیار بزرگ و باشکوه به شمار می‌رود که زمانی به‌عنوان اقامتگاه سلطنتی و محل استقرار دولت عثمانی بوده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با کاربری عجیب این قصر زیبا آشنا شوید.

قصر توپکاپی استانبول

با همه‌ شکوه و عظمت قصر توپکاپی که در ترکیه کنونی قرار دارد، این قصر یک کاربری شیطانی نیز داشت؛ چرا که به‌عنوان زندان استفاده می‌شد. به‌عبارتی این مکان برای زندانی کردن جانشینان احتمالی سلطنت به کار می‌رفت تا آن‌ها هیچ‌گاه سلطان در رأس قدرت را به چالش نکشند. اقامتگاه این افراد را کافس (kafes) می‌نامیدند که ترجمه تحت‌اللفظی آن، «قفس» می‌شود. این روش ظالمانه در اوایل قرن ۱۷ ابداع شد تا جایگزینی برای یک سنت وحشیانه‌تر باشد.کاخ و قصر توپکاپی

علت به وجود آمدن قفس چه بود؟

از روزهای آغازین امپراتوری عثمانی، خیلی رایج بود که سلطان جدید، برادران خود را به قتل برساند، به‌طوری که برخی از آن‌ها فقط یک کودک شیرخوار بودند. عثمانی‌ها طبق قانون پسر ارشد عمل می‌کردند که در آن ارث به‌جای اینکه از پدر به پسر منتقل شود، از برادر به برادر می‌رسید. بنابراین، کلیه مردهای یک نسل بزرگ‌تر باید از بین می‌رفتند تا قدرت به بزرگ‌ترین فرد ذکور در نسل بعدی انتقال یابد. همین موضوع باعث شد برادران زیادی علیه برادر بزرگ‌تر خود دسیسه‌چینی کنند و به‌تبع آن شورش، جنگ و حتی قتل نیز اتفاق بیفتد.

قصر توپکاپی ، قفس پادشاهان عثمانی
سلطان محمد دوم که در قرن پانزدهم موفق به فتح قسطنطنیه شد، اولین نفری بود که این رسم کشتن را به قانون تبدیل و اعلام کرد که به‌منظور ایجاد نظم در جهان، هر کسی که پس از مرگ سلطان فقید، به پادشاهی می‌رسد، می‌تواند برادران، عموها و پسرعموهای دردسرسازش را بکشد تا به این ترتیب، جلوی شورش‌ و جنگ‌های داخلی احتمالی در آینده را بگیرد. در طول ۱۵۰ سالی که از اجرای این قانون گذشت، حداقل ۸۰ عضو خاندان عثمانی به قتل رسیدند.
شاید همین اتفاق وحشیانه باعث تغییر نگرش سلطان احمد اول شد و پس از رسیدن به قدرت، از کشتن برادرش مصطفی که از معلولیت ذهنی رنج می‌برد، سر باز زد. در عوض او را در قصر توپکاپی زندانی کرد و به این ترتیب سیستم قفس به وجود آمد.

فضای داخلی قصر توپکاپی
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، این مکان در ایرلند گردشگران را جادو می‌کند! را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۰:۴۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۹:۴۳ ب٫ظ

    عالیه اطلاعات عمومی ومفیدی به تجربات شمامی افزاید سپاس فراوان به سازندگان این برنامه موفق وکامرواباشید سامی مجید نویسنده داستانهای عشقی وجنایی

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۸ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۲:۰۴ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۷:۱۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۱:۰۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…