مزایای تنفس عمیق برای سلامتی

۱۹
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تنفس عمیق فواید بسیاری برای سلامتی ما دارد و علاوه بر این که گامی موثر برای بازیابی انرژی است، منجر به دفع سموم و حتی بهبود سلامت دستگاه گوارش نیز می شود.
فواید تنفس عمیق

برخی از رفتار‌ها در سبک زندگی، می‌تواند آنقدر تاثیرات شگفت‌انگیزی بر سلامت و کیفیت زندگی داشته باشد که حتی فکرش را هم نمی‌کنید. یکی از این رفتار‌ها تنفس عمیق است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره‌ فواید تنفس عمیق صحبت خواهیم کرد.

شیوه‌ صحیح تنفس عمیق به این صورت است که در طول چهار ثانیه یک نفس عمیق می‌کشید، سپس برای هفت ثانیه نفس‌تان را حبس می‌کنید و در نهایت عمل بازدم را در طول ۸ ثانیه و از راه دهان انجام می‌دهید.

فواید تنفس عمیق

۱.کاهش درد

اکثر ما هنگام درد شدید نفسمان را حبس می‌کنیم و البته این مکانیسم طبیعی مغز است. با این حال اگر هنگام دردهای مزمن تنفس عمیق داشته باشید، این کار باعث ترشح اندورفین بیشتر خواهد شد که نقش مسکن طبیعی را در بدن دارد. علاوه بر این، تنفس عمیق باعث قلیایی شدن محیط بدن می‌شود و قلیایی بودن بدن، کنترل درد را راحت‌تر می‌کند.

۲. کنترل استرس و اضطراب

تنفس عمیق موثرترین راهکار برای کاهش استرس است. وقتی طبق این تکنیک دراز می‌کشید و تنفس عمیق انجام می‌دهید، باعث کنترل استرس و اضطراب در شما می‌شود.

۳. حذف سموم از بدن

ریه یکی از اندام‌های دفع کننده‌ بدن است. این اندام در بیرون راندن مواد سمی موجود در خون نقش مهمی ایفا می‌کند. زمانی که ریه‌ها عادت به تنفس سریع داشته باشند، این سموم و ضایعات به‌طور کامل از بدن خارج نمی‌شوند. تنفس عمیق نه تنها جذب اکسیژن را بیشتر می‌کند، بلکه باعث می‌شود بدن‌تان هوای ناسالم بیشتری را که دارای بسیاری از مواد مضر و سمی است دفع کند.

سلامت جسم و روح

۴. تقویت سیستم ایمنی

هر چه فرد اکسیژن بیشتری دریافت کند سیستم ایمنی بدن قوی‌تر می‌شود. تمرین تنفس عمیق می‌تواند به بدن برای تولید ماده‌ شفابخش کمک کند و عملکرد سلول‌های ایمنی را برای مبارزه با بیماری‌ها بهبود ببخشد.

۵. تقویت عضلات بدن

انجام تمرین تنفس عمیق با درگیر کردن عضلات می‌تواند به تقویت عضله‌ها و تناسب اندام کمک کند. فقط کافی است تمرین تنفس عمیق را دو بار در روز انجام دهید تا از فایده‌های آن برای حفظ قوت عضلات و تناسب اندام بهره‌مند شوید.

۶. بهبود ریه

ریه ارگان اصلی فرآیند تنفس است و مهم‌ترین بخش دستگاه تنفسی به شمار می‌رود. تمرین تنفس عمیق می‌تواند به بهبود ظرفیت ریه‌ها کمک کند و این کار را از طریق تمرین دادن ریه و ماهیچه‌های اطراف آن انجام می‌دهد. تنفس عمیق باعث بهبود عملکرد ریه‌ها و جلوگیری از ذات‌الریه و دیگر عوارض بعد از عمل جراحی می‌شود.

۷. پاکسازی خون

یکی دیگر از فواید تنفس عمیق، پاکسازی خون است. در زمان استنشاق هوای ناسالم، بدن تمام سموم موجود در خون را آزاد می‌سازد. تنفس عمیق می‌تواند به پاکسازی خون از هر ماده‌ مضر و مواد زائد متابولیکی مانند دی‌اکسید کربن کمک کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب علت و درمان آسم را در مجله دلتا بخوانید.

۱۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۵۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۷:۲۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۲۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۱۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۵:۴۵ ب٫ظ

    خیلی هم ممنون.خیلی مفید و ارزنده است

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۵:۳۵ ب٫ظ

  8. عرفان

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۵:۲۸ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  9. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۳۲ ب٫ظ

    جالب بود که نفس عمیق اینقدر برای بدن مفید باشد به اطلاعات مان افزوده شد

    پاسخ

  10. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۱۲ ب٫ظ

  11. امیرخوشگله

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۵۵ ب٫ظ

    خیلی خوبه

    پاسخ

  12. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۳۹ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۱۹ ب٫ظ

  14. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۰۵ ب٫ظ

  15. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۰۴ ب٫ظ

  16. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۰۳ ب٫ظ

  17. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۰۳ ب٫ظ

  18. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۷ ق٫ظ

  19. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۳ ق٫ظ

    بسیار مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…