آیا استفاده از دو ماسک، انتقال ویروس کرونا را کمتر می‌کند؟

۶
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همه ما از لزوم استفاده ماسک در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا آگاهیم. موضوعی که این روزها درباره ارتباط ماسک و پیشگیری از کرونا رایج شده استفاده از دو ماسک روی هم است.
استفاده از دو ماسک روی هم

«آیا استفاده از دو ماسک روی هم ضروری است و خطر انتقال ویروس کرونا را کمتر می‌کند؟» در این مطلب از مجله دلتا، با نگاهی به آزمایش‌های انجام‌شده سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

تأثیر استفاده از دو ماسک بر کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا

شواهد جدید نشان می‌دهد گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا قدرت انتقال بیشتری دارند. به همین دلیل، نیاز داریم تا اقدامات پیشگیرانه‌تری برای کاهش انتقال ویروس انجام دهیم. استفاده از ماسک به‌عنوان سدی فیزیکی در مقابل ذرات تنفسی یکی از این اقدامات است.

استفاده از ماسک به‌طور چشمگیری خروج قطرات و ذرات تنفسی بازدم افراد مبتلا را کاهش می‌دهد. به‌علاوه، افراد غیربیماری که از ماسک استفاده می‌کنند کمتر در معرض این ذرات تنفسی قرار می‌گیرند.

لازم است یادآوری کنیم ماسک بیشتر از اینکه از فرد در مقابل ابتلا به ویروس محافظت کند، از انتشار عفونت جلوگیری می‌کند.

سؤالات رایج درمورد استفاده ماسک

آیا باید از دو ماسک استفاده کرد؟

بر اساس دستورالعمل جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ لازم است از ماسک سه‌لایه پزشکی و ماسک پارچه‌ای قابل‌شست‌وشو به‌طور هم‌زمان استفاده کنید. استفاده از دو ماسک راه بسیار سریع برای محافظت بیشتر در برابر ویروس کرونا و انواع جهش‌یافته آن است.

این موضوع را به‌خصوص در مکان‌هایی با ازدحام جمعیت یا مکان‌هایی که کمتر از ماسک استفاده می‌کنند رعایت کنید. اگر به ماسک‌های پزشکی دسترسی ندارید، می‌توانید از دو لایه ماسک پارچه‌ای قابل‌شست‌وشو استفاده کنید. از پارچه‌هایی با دو یا چند لایه پنبه استفاده کنید که هم قابل‌شست‌وشو هستند و هم می‌توانید نفس بکشید. هرقدر از لایه‌های بیشتری استفاده کنید، بیشتر از خودتان در مقابل ذرات حاوی ویروس محافظت می‌کنید.

 استفاده از ماسک

اصول اولیه استفاده از ماسک چیست؟

با توجه به شیوع گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا، دیگر فقط ماسک‌زدن ملاک نیست، بلکه کیفیت مواد استفاده‌شده در ماسک و روش استفاده از آن نیز اهمیت دارد. مطمئن شوید بین صورت و ماسکتان کم‌ترین فاصله وجود داشته باشد و هیچ منفذی برای ورود ویروس باقی نماند. ماسک باید کاملا دهان و بینی‌تان را بپوشاند تا عملکرد اصلی خود را انجام دهد (یعنی جلوی پخش قطرات تنفسی را بگیرد).

چطور از ماسک استفاده کنیم؟

اگر از ماسک یک‌بارمصرف استفاده می‌کنید، حتما کش‌های آن را گره بزنید تا ماسک کامل روی صورت شما را بپوشاند. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌، گره‌زدن کش‌ها و خواباندن درزهایی که راه ورود باکتری‌ها و سایر آلاینده‌ها هستند تا نزدیک ۷۷ درصد از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند.

یک روش ساده برای اطمینان از اینکه درزها به‌خوبی بسته شده‌اند یا نه این است که هوای تنفسی شما از اطراف بیرون نزند یا شیشه عینک شما بخار نگیرد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه از بخار عینک هنگام ماسک زدن جلوگیری کنیم؟ را در مجله دلتا بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ در ۸:۵۱ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۱۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۴۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۱:۲۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۲ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…