بهترین روش پانسمان زخم چیست؟

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پانسمان زخم روشی جهت ممانعت از ورود میکروب ها به داخل بدن است که با انجام پانسمان از پوست آسیب دیده، محافظت و نگهداری می‌کند تا دوباره ترمیم شود.
روش پانسمان زخم

پانسمان زخم راهی برای جلوگیری از ورود هر گونه میکروب به داخل بدن است. بنابراین آسیب سد دفاعی بدن یعنی پوست و بروز هر گونه زخمی را باید جدی گرفت و هر چه زودتر آن را پانسمان کرد تا دچار عفونت نشود. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره بهترین روش پانسمان زخم صحبت خواهیم کرد.

انواع زخم

۱- خراشیده شدن پوست

در پانسمان زخم در این حالت، چنانچه جسم خارجی به طور سطحی در پوست فرورفته است، آن را به آرامی با آب و صابون بشویید و زخم را با بتادین، ضدعفونی و پانسمان کنید.

۲- بریدگی

زخمی است که پوست بریده می‌شود و لبه‌های صاف دارد و شبیه بریدگی جراحی یا بریدگی با لبه کاغذ است. این زخم، سوزش زیادی داشته و شدت خونریزی در این نوع زخم، بسته به عمق بریدگی، محل و اندازه زخم متفاوت است.

۳- پاره‌شدن پوست

در این حالت، لبه‌های زخم را به هم نزدیک کنید. عضو را بی‌حرکت و کمی بالاتر از سطح قلب قرار داده تا از درد و خونریزی آن کاسته شود. چنانچه جسم خارجی در زخم باقی مانده آن را خارج نکنید. زخم را ضدعفونی و پانسمان کنید و مصدوم را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانید.

نحوه پانسمان زخم

۴- جدا شدن یا کنده شدن پوست

اگر قسمتی از پوست یا عضله آویزان شده آن را در محل اولیه خود قرار دهید و روی آن را ببندید و بلافاصله مصدوم را به مرکز درمانی برسانید.

۵- سوراخ‌شدگی

در پانسمان زخم در این حالت، باید اجازه دهید چند لحظه‌ای خونریزی جریان یابد تا میکروب‌های داخل زخم به همراه خون خارج شوند. محل زخم را ضدعفونی کنید و در صورتی که جسم خارجی در آن فرورفته است، آن را خارج نکنید، چرا که با خروج جسم بر شدت خونریزی افزوده می‌شود. بنابراین جسم را با پانسمان ثابت کنید و مصدوم را به بیمارستان منتقل کنید.

نکات پانسمان زخم

  1. قبل از انجام پانسمان دست ها را با آب و صابون به دقت بشویید.
  2. در زمان پانسمان زخم از دستکش استفاده کنید.
  3. لبه‌های زخم را به هم نزدیک کرده و با یک گاز استریل یا دستمال تمیز، خونریزی را به وسیله فشار دادن کنترل کنید.
  4. وقتی خونریزی کنترل شد، اطراف زخم را با پنبه آغشته به محلول ضدعفونی‌کننده از داخل به خارج تمیز کنید. عکس این کار و حرکت رفت و برگشت پنبه روی زخم موجب می‌شود که آلودگی اطراف زخم به داخل آن نفوذ و زخم را عفونی کند.
  5. پس از استریل کامل زخم، یک قطعه گاز استریل روی زخم بگذارید، به طوری که روی زخم و اطراف آن را کاملا بپوشاند. پانسمان را دقیقا روی زخم قرار دهید و هرگز آن را جابه‌جا نکنید. در صورت جابه‌جا شدن پانسمان آن را عوض کنید. حرکت پانسمان می‌تواند میکروب‌های سطح پوست را به سمت زخم هدایت کند.
  6. در صورتی که خون به پانسمان نفوذ کرد، هرگز پوشش روی زخم را برندارید. برای بند آوردن خونریزی، گاز یا دستمال بیشتری روی پوشش قبلی زخم قرار دهید.
  7. گاز استریل را در ۴ طرف با چسب روی پوست ثابت و سپس بانداژ کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب باور های نادرست درباره فشار خون را در مجله دلتا بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. زهرا حسنی

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۲۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۲۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…