مراحل طلاق توافقی

۴
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
برخلاف آنچه که عموم مردم تصور می‌کنند در طلاق توافقی حتما لازم نیست زن مهریه خود را ببخشد و از حق و حقوق قانونی خود چشم‌پوشی کند، بلکه هر توافقی که بین زوجین صورت گرفته باشد، معتبر است.
مراحل طلاق توافقی 

در قانون راه‌ها و روش‌های مختلفی برای طلاق پیش‌بینی شده است که بر اساس آن می‌توان طلاق را به طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن و طلاق توافقی تقسیم‌بندی کرد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مراحل طلاق توافقی می‌پردازیم.

مراحل طلاق توافقی 

در قانون حمایت از خانواده،در مورد طلاق توافقی مراحل و شیوه بخصوصی وجود دارد که آن را از سایر انواع طلاق مجزا می‌کند. مطابق این قانون، در تمامی موارد طلاق بجز طلاق توافقی، زوجین باید توسط دادگاه به داوری ارجاع داده شوند. مثلا در طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد زوجین به داوری ارجاع داده می‌شوند و دادگاه پس از بررسی نظر داوران رای صادر می‌کند.

اما در طلاق توافقی، نیازی به انجام این‌ کار نیست؛ به این دلیل که طرفین با هم توافق کرده‌اند. بنابراین زوجین تنها باید به واحد مشاوره خانواده مراجعه کرده و مشاور بایستی نظر خود را برای تعیین تکلیف به دادگاه ارائه کند. برای اخذ نوبت مشاوره ابتدا باید در «سامانه تصمیم» طلاق ثبت‌نام کرده و سپس روز، ساعت و مرکز مشاوره را در این سامانه انتخاب کنند.
پس از آن، قاضی با بررسی نظر کارشناس مشاوره، اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌کند که زوجین باید این گواهی را تا سه ماه از تاریخ صدور، به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق برده و اجرای صیغه طلاق و ثبت آن را تقاضا کنند.
در این نوع طلاق، طرفین بایستی حتما در دفترخانه حاضر باشند تا طلاق ثبت شود. یعنی عدم حضور یکی از طرفین در دفترخانه برای ثبت طلاق، مانع از انجام طلاق خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب حقوق زن در طلاق توافقی به چه صورت است؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۱۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۴۰ ق٫ظ

    بعد‌‌از‌طلاق‌ایا‌به‌زن‌طلاهایی‌که‌‌قبل‌از‌ازدواج‌‌خریده‌بودند‌‌میرسد‌یا‌نه‌‌

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۵۳ ب٫ظ

      با سلام
      اگر طلاها هدیه بوده باشد بله

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …