سفر به سرزمین آتش

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در جمهوری آذربایجان و به‌خصوص پایتخت آن، باکو، به هر سو که بنگرید، نمادی از آتش را مشاهده خواهید کرد. تاریخ این سرزمین با آتش گره خورده و در دنیای امروز نیز به نماد این کشور تبدیل شده است.
سرزمین آتش

آ‌‌ذربایجان و به‌ویژه باکو، در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته و در حال تبدیل شدن به یک کشور مدرن است؛ در عین حال این کشور هنوز به سنت‌ها پایبند است. یکی از نمادهای جمهوری آذربایجان، آتش است که هم در بخش تاریخی و هم مدرن این کشور می‌توانید آن را ببینید. با مجله دلتا همراه باشید تا با علت نامگذاری این سرزمین به سرزمین آتش آشنا شوید..

اگر در دوران باستان به آرم دولت جمهوری آذربایجان نگاه کنید، در مرکز این آرم شعله‌ای سرخ خواهید دید. در خیابان‌های باکو قدم بزنید و نقاط کانونی شهر را مشاهده کنید، برج‌های شعله که بر خط افق شهر چیره هستند. این کشور رابطه بسیار نزدیکی با آتش دارد و به همین دلیل به آن، لقب سرزمین آتش داده‌اند.

جمهوری آذربایجان، سرزمین آتش

بررسی علمی علت وجود آتش‌های این سرزمین

جمهوری آذربایجان ذخایر زیرزمینی گاز طبیعی و نفت وسیعی دارد. مدارکی از روم باستان موجود است که قدمت آن‌ها به ۲۵۰۰ سال قبل می‌رسد و نشان می‌دهد که در آن دوران در شبه جزیره آبشوران نفت استخراج می‌شد. طبق گزارش‌های دوران بیزانس در قرن پنجم میلادی، مردم شعله‌های همیشه فروزان در این منطقه مشاهده می‌کردند.

شعله های همیشه فروزان سرزمین آتش

فشار زیاد باعث می‌شود که گاز از طریق شکاف‌های موجود در زمین به بیرون نشت کند؛ دقیقا مثل زمانی که اجاق گاز را روشن می‌‌کنید؛ به‌محض اینکه دستگیره اجاق گاز را می‌چرخانید، گاز بیرون می‌آید. هنگامی که گاز مشتعل می‌شود، شعله‌ها تا زمانی که سوخت وجود دارد، به سوختن ادامه می‌دهند. همین امر دقیقا در مورد شعله‌های پایان‌ناپذیر جمهوری آذربایجان در کوه‌ها و داخل معابد آتش، صادق است. منابع بی‌پایان گاز زیرزمینی به سطح زمین نشت می‌کنند و به یک یا چند روش، مشتعل می‌شوند. شعله‌ها تا زمانی که منابع سوخت به پایان برسد، باقی می‌مانند. کوه های سرزمین آتش

جمهوری آذربایجان مدرن

اهمیت تاریخی آتش در رگ‌های فرهنگ آذربایجان ریشه دوانده است. شعله نماد ملی این کشور است. یانار داغ یا کوه سوزان و معبد آتشگاه باکو از جاهای دیدنی جمهوری آذربایجان است.

معبد آتشگاه در سرزمین آتش

به‌سمت جنوب و به آستارا در نزدیکی مرز ایران بروید و یانار بولاغ (چشمه سوزان) را ببینید، جایی که آب آتش می‌گیرد. آنچه که مسلم است این است که هنوز هم در قرن ۲۱ میلادی، فرصت آن وجود دارد که در سراسر این کشور، به تماشای شعله‌های طبیعی بنشینید که در سطح زمین روشن هستند و سرزمین آتش را سزاوار این لقب می‌کنند.

چشمه سوزان در سرزمین آتش

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های جهانگردی، “فستیوال‌های رنگارنگ‌ تایلند” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ در ۵:۵۷ ق٫ظ

    صبحآمدم رضا سلام خسته نباش!

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ در ۰:۲۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…