آیا تعداد ستارگان کهکشان راه شیری را می‌دانید؟!

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زمین در کهکشان راه شیری قرار دارد. بخشی از این کهکشان در یک شب واضح از زمین قابل رویت است. این بخش به صورت نوار ضخیمی از ستارگان در پهنه آسمان گسترده‌ شده‌ است.
ستارگان کهکشان راه شیری

ما هزاران ستاره را می توانیم با چشم غیرمسلح و بسیاری دیگر را با تلسکوپ یا دوربین مشاهده کنیم. اما چند ستاره در راه شیری وجود دارد و اخترشناسان چگونه به آن پی می‌برند؟ در نوشتار تعداد ستارگان کهکشان راه شیری از مجله دلتا با ما همراه باشید.
اخترشناسان از روی مشاهدات خود دریافتند که راه شیری یک کهکشان مارپیچی میله‌ای است و حدود ۱۰۰ هزار سال نوری گستردگی دارد. طبق برآوردهای کورنریچ (منطقه‌ای در کازابلانکا) حدود ۳% جرم کهکشان از ستارگان تشکیل یافته است. این مقدار می‌تواند متفاوت باشد. علاوه بر این، اندازه ستارگان نیز می‌تواند متغیر باشد.
31 آیا تعداد ستارگان کهکشان راه شیری را می‌دانید؟!

چند ستاره در راه شیری وجود دارد؟

عمده‌ترین راه که اخترشناسان از آن برای تخمین ستارگان در یک کهکشان استفاده می‌کنند، تعیین جرم آن کهکشان است. با نگاه کردن به چگونگی چرخش کهکشان و طیف آن با استفاده از روش طیف‌سنجی، می‌توان جرم آن را تخمین زد.
اما مشاهده بسیاری از ستارگان کهکشان راه شیری با دشواریهای جدی همراه است. زیرا مرکز کهکشان دارای بخش متورمی است که ستارگان، گازها و گرد و غبار را در دل خود جای داده است؛ علاوه بر آن، یک سیاهچاله غول‌پیکر در این ناحیه وجود دارد. این ناحیه آنقدر ضخامت بالایی دارد که حتی تلسکوپ‌های قوی هم نمی‌توانند درون آن را مشاهده کنند.
در یکی از محاسبات، راه شیری، جرمی در حدود ۱۰۰ میلیارد برابر جرم خورشید دارد. در ساده‌ترین حالت، می‌توان مدعی شد که راه شیری بین ۱۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد ستاره را در دل خود جای داده است. این تعداد، شامل ستارگانی است که بزرگتر یا کوچکتر از خورشید هستند. با این حال، تخمین جرم، کاری چالش برانگیز است. بر اساس برخی دیگر از برآوردها، کهکشان راه شیری بین ۴۰۰ میلیارد تا ۷۰۰ میلیارد برابر جرم خورشید می‌باشد.
ماموریت گایای آژانس فضایی اروپا در حال ترسیم موقعیت تقریبا یک میلیارد ستاره در راه شیری است. برای انجام تخمین‌های دقیق‌تر، به مدل‌های پیشرفته‌تری نیاز است. اما شمردن تک تک ستاره‌ها و تعیین تعداد دقیق ستارگان در راه شیری تقریباً امری غیرممکن است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب حقایق جالب در مورد مریخ را در مجله دلتا بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۳۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…