خواص جوانه ماش که نمی‌دانستید!

۱۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جوانه ماش خواص و مزایای بسیار زیادی دارد، از خواص جوانه ماش می توان به کمک به سلامت قلب و استخوان، درمان استرس، سلامت سیستم ایمنی بدن، کمک به کاهش وزن و درمان کم خونی اشاره کرد.
خواص جوانه‌ ماش

آنچه جوانه‌ غلات می‌نامیم از جمله جوانه‌ برنج، گندم، ذرت، جو و جو دوسر، دانه‌های غلات کامل هستند که معمولا دیر جوانه می‌زنند، اما مثل هر دانه‌ دیگری در دمای مناسب و رطوبت کافی سبز می‌شوند و خواص مخصوص به خود را دارند. در این مطلب از مجله دلتا درباره خواص جوانه‌ ماش صحبت خواهیم کرد.

به سلامت قلب کمک می‌کند

در یک پروژه‌ تحقیقاتی که با هدف بررسی تأثیر حبوبات‌ بر فشار خون بالا انجام شد، مشخص شد فشارخون سیستولیک در موش‌های مبتلا به پُرفشاری خون که به مدت یک ماه با جوانه‌ ماش تغذیه شدند، کاهش قابل توجهی داشت.

از طرفی جایگزینی مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند ماش، به جای غذاهای فرآوری شده از ساده‌ترین راه‌های بهبود سلامت قلب و عروق است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد افراد در سنین ۴۰ تا ۷۵ سالگی، غالبا با کمبود منیزیم مواجه هستند و در مقایسه با افرادی که کمبود منیزیم ندارند، ۵۱ درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

در کنترل دیابت مؤثر است

یکی از خواص جوانه ماش، کنترل دیابت است. جوانه‌ ماش شاخص گلیسمی پایینی دارد و مانع بالارفتن سریع و خطرناک قند خون و انسولین می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد اضافه کردن ماش به وعده غذایی که شامل مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالاست، قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد.

فواید جوانه ماش

تأثیرات ضد سرطان دارد

محققان بخش بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد مطالعه‌ای پیرامون رابطه‌ بین غذاهای سرشار از مواد فنلی و خطر ابتلا به سرطان سینه که یکی از سرطان‌های شایع در میان زنان است انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که مصرف حبوبات بخصوص ماش حداقل دو بار در هفته‌، خطر ابتلا به سرطان سینه را ۲۴ درصد کاهش می‌دهد.

با چاقی می‌جنگد

خاصیت دیگر جوانه ماش این است که با چاقی می‌جنگد. جوانه‌ ماش یک ماده‌ غذایی کم کالری و سرشار از فیبر و پروتئین است. اگر هدف شما کاهش وزن است، جوانه‌ ماش می‌تواند یکی از مواد خوراکی مؤثر در رژیم غذایی روزانه‌ شما برای مقابله با چاقی باشد. ماش کمک می‌کند معده‌تان زودتر پر شود و هوس‌ نکنید خود را با کربوهیدرات‌ ها یا شیرینی سیر کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ماش، خواص و مضرات آن  را در مجله دلتا بخوانید

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۱ ب٫ظ

    سلام خیلی عالی بود

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۳:۱۱ ب٫ظ

      با سپاس از شما کاربر گرامی عزیز.

      پاسخ

  2. لیلا

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۳۸ ق٫ظ

    واقعا مطالب را خوب بیان میکنید .سپاسگزارم

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۱۷ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۲۸ ب٫ظ

  4. فاضلی

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۵۷ ب٫ظ

    بسیارعالی ومفید

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۲۶ ب٫ظ

      از اینکه همراه ما هستید ،سپاس گزاریم.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۵۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۳۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۲:۰۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۱۰ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۰:۲۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…