نکات مهم در استفاده از مواد شوینده را بدانیم!

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تعداد زیادی از شوینده‌ها به خاطر قدرت پاک‌کنندگی بالا معروف هستند، اما همین شوینده‌های معروف هم اگر به شکل درست استفاده نشوند، می‌توانند خطرات بسیاری برای افراد به دنبال داشته باشند.
مواد شوینده

نکات ایمنی در مورد مواد شوینده امروزه با توجه به تنوع در تولیدات کارخانه‌ای مواد شوینده، سفیدکننده و مانند آنها امور شست و شو و به طور کلی تمیزکاری در خانه و یا حتی محیط‌های دیگر نه تنها سرعت یافته، بلکه راحت‌تر شده است. در این نوشتار قصد داریم تا روش صحیح استفاده از مواد شوینده شیمیایی را به شما آموزش دهیم. با ما در مجله دلتا همراه باشید.

روش‌های صحیح استفاده از مواد شوینده شیمیایی

عبور مواد شوینده از ماسک‌ها

توجه کنید بسیاری از مواد ضدعفونی کننده به راحتی از ماسک‌های کاغذی عبور می‌کنند و می‌توانند موجب آسیب دیدن ریه شوند. بنابراین، تهویه مناسب محل، روشن کردن هواکش و بازکردن پنجره‌ها، استفاده نکردن از محلول‌های غلیظ و بستن دستمال ضخیم مرطوب روی دهان و بینی، می‌تواند تا حد زیادی از بروز آلرژی‌ها و پیشگیری از این مشکلات کمک کند.

آسیب ناشی از مواد شوینده بر چشم

انواع مواد ضدعفونی کننده شیمیایی می‌تواند به چشم آسیب برساند. در صورت تماس این مواد با چشم به سرعت قرنیه را زخم کرده و حتی در موارد شدیدتر می‌تواند به سوراخ شدن کره چشم منجر شود. این مواد همچنین می‌تواند موجب ایجاد زخم‌های شدید در پلک شده و چسبندگی‌های کره چشم و پلک را به همراه داشته باشد.
مواد شوینده

خطر مسمومیت کودکان با مواد شوینده

کودکان به علت کنجکاوی ممکن است در تماس با این مواد قرار گیرند. بی‌دقتی و سهل‌انگاری در استفاده، نگهداری یا جابجا کردن مواد پاک کننده و سفید کننده کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد. مصرف اتفاقی این مواد، منجر به التهاب و سوختگی دستگاه گوارش می‌شود و عمل بلع را با مشکل مواجه می‌کند.
در صورتی که کودک این مواد را بخورد، نباید به او آب بدهید؛ چرا که وقتی ماده شوینده با آب ترکیب می‌شود، جذب آن سریعتر و وضعیت بدتر می‌شود. بهتر است تا رساندن مصدوم به بیمارستان یا مراکز درمانی با خوراندن شیر عمل رقیق‌سازی انجام شود.

نکات مهم در استفاده از مواد شوینده

  • محصولات شیمیایی و شوینده را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنید. هیچگاه این مواد را در ظروف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکنید. این عمل سبب خورده شدن اشتباهی این مواد توسط کودکان می‌شود. والدین در صورت مسمومیت خوراکی فرزندان، آنها را وادار به استفراغ نکنند، زیرا این کار موجب آسیب دیدگی و سوختگی بیشتر دستگاه گوارش می‌شود.
  • به هنگام استفاده از  این مواد حتما از دستکش استفاده کنید.
  •  اگر از مواد سفید کننده و انواع اسیدها استفاده می‌کنید، مراقب باشید که به پوست، چشم و حتی لباس شما نپاشد.
  •  در صورتی که حتی قطره ای از آن با چشم شما تماس پیدا کرد، به سرعت چشمتان را با آب فراوان بشویید.
  •  از کار با مواد شیمیایی قابل اشتعال در نزدیکی شعله گاز بپرهیزید، زیرا ممکن است همین بی‌احتیاطی سبب بروز آتش‌سوزی عظیمی در منزل شما شود.
  • هرگز مواد شوینده مختلف را با یکدیگر مخلوط نکنید. اگر یک محصول شوینده برای پاک کردن سطحی کافی و کارساز نباشد، ابتدا با دستمال نم‌دار مواد قبلی را کاملاً از روی سطح زدوده، سپس مواد جدید را استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب تاثیر آب و هوا در اخلاق و احساسات ما را در مجله دلتا بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۲۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۲۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…