در چه مواردی زن می‌تواند تمکین نکند؟

۶
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از آن جهت که زن موظف به تمکین در قبال شوهر خود است، عدم تمکین از شوهر بدون دلیل موجه، سبب به وجود آمدن آثار حقوقی مهمی در روابط میان زوجین خواهد شد.
تمکین نکردن قانونی

تمکین وظیفه‌ای است که بر عهده زوجین گذاشته شده است و این وظیفه حقی است برای طرف مقابل، اما ایفای این وظیفه، مطلق و بی حد و مرز نیست؛ بلکه در قانون و شرع مواردی برای مجاز بودن تمکین نکردن از جانب زن مشخص شده ‌است. در این نوشتار از مجله دلتا مواردی که زن مجاز به تمکین نکردن قانونی است، را بررسی می‌کنیم.

تمکین نکردن قانونی

بر اساس قانون، در برخی از موارد زن از اجازه قانونی، برای تمکین نکردن برخوردار است. مواردی که زن مجاز به تمکین نکردن است؛ عبارتند از:

  •  ضرر بدنی، مالی و شرافتی: بنا به ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی، اگر بودن زن با شوهر در یک منزل ترس، ضرر بدنی، مالی یا شرافتی برای زن داشته باشد، زن می‌تواند مسکن جداگانه اختیار کند. در این‌صورت دادگاه حکم بازگشت به منزل شوهر را نخواهد داد و تا زمانی‌که زن در بازگشت به منزل معذوریت داشته ‌باشد، نفقه بر عهده شوهر خواهد بود.
  • ابتلای شوهر به امراض جنسی : بنا به ماده ۱۱۲۷ قانون مدنی، هرگاه شوهر بعد از عقد مبتلا به یکی از امراض مقاربتی و جنسی شود، زن حق دارد که از نزدیکی با او خودداری کند، این خودداری مانع از حق نفقه نخواهد بود و مرد در صورت عدم پرداخت آن، به مجازات محکوم می‌شود.
  • تعیین محل زندگی توسط زن: بنا به ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی، زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند، سکونت کند؛ مگر آن‌که اختیار تعیین منزل با زن ‌باشد. در صورتی‌که حق تعیین منزل با زن باشد، زن می‌تواند از زندگی کردن در منزل مشترک با مرد خودداری کند، اما کماکان موظف است که در خصوص وظایف زناشویی از شوهر خود تمکین کند.
  •  بیماری زن: در صورتی‌که زن دچار بیماری شده باشد، می‌تواند از تمکین خاص خودداری کند. برخی از بیماری‌ها، در زن مجوزی قانونی و مشروع برای عدم تمکین خاص به شمار می‌روند.
  •  استفاده از حق حبس: بنا به ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی، اگر بین زوجین رابطه زناشویی برقرار نشده باشد، زن می‌تواند تا زمانی که تمام مهریه به او پرداخت نشده است، از شوهر خود تمکین نکند. در این صورت، زن باز هم دارای حق نفقه است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نحوه اثبات عدم تمکین زن را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۷:۱۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۲۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۱۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …