چرا عطسه می‌‎کنیم؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عطسه کردن در واقع راهکار بدن برای از بین بردن مواد تحریک کننده از بینی یا گلو است. به تعبیر دیگر عطسه کردن نوعی دفع قدرتمند و غیرارادی هوا است. عطسه اغلب به طور ناگهانی و بدون هشدار اتفاق می‌افتد.
دلایل عطسه کردن

گاهی اوقات غبار و باقی مانده ذرات وارد بینی می‌شوند و غشاهای مخاطی حساس داخل بینی و گلو را تحریک می‌کنند. وقتی این غشاها تحریک شوند، باعث بروز عطسه می‌شوند. در مطلب چرا عطسه می‌کنیم، شما را  با دلایل عطسه کردن آشنا می‌سازیم. با ما در مجله دلتا همراه باشید.
گذشته از همه آنچه که تا کنون گفته شد، برخی از موارد هستند که می‌توانند باعث تحریک دستگاه تنفسی و عطسه کردن شوند. در ادامه برخی از مهم‌ترین این موارد را بررسی می‌کنیم :

  • آلرژن‌ها
  • ویروس‌ها، مانند سرماخوردگی و آنفولانزا
  • تحریک‌ کننده‌های بینی‌
  • استنشاق اسپری به بینی
  • ترک مواد مخدر

دلایل عطسه کردن

آلرژی عامل اصلی عطسه کردن

آلرژی بیماری بسیار شایعی است که ناشی از واکنش بدن شما به ارگانیسم‌های خارجی است. در شرایط عادی، سیستم ایمنی، بدن شما را از مهاجمان مضر مانند باکتری‌های بیماری‌زا محافظت می‌کند.
اما اگر حساسیت داشته باشید، سیستم ایمنی بدن به طور معمول ارگانیسم‌های بی‌ضرر را تهدید محسوب می‌کند. آلرژی می‌تواند به هنگام دفع این ارگانیسم‌ها از بدن باعث سرفه یا عطسه شود.

رابطه عفونت و عطسه کردن

عفونت‌های ناشی از ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا نیز از دلایل عطسه کردن هستند.  جالب اینجاست که بیش از ۲۰۰ ویروس مختلف وجود دارد که می‌توانند باعث ایجاد سرماخوردگی شوند.

دلایل غیر رایج عطسه 

تا به اینجای کار تمام دلایل رایجی که باعث تحریک سیستم تنفسی و عطسه کردن می‌شوند را مورد بررسی قرار دادیم. اما در برخی موارد دلایل دیگری نیز برای عطسه کردن وجود دارد که چندان هم رایج نیستند. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب به بینی
  • ترک برخی از داروهای خاص، مانند مواد مخدر
  • استنشاق مواد محرک از جمله گرد و غبار و فلفل
  • تنفس هوای سرد

لازم به ذکر است که اسپری‌های بینی باعث کاهش التهاب در راه‌های بینی می‌شوند و دفعات عطسه کردن را کاهش می‌دهند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به آلرژی اغلب از این اسپری‌ها استفاده می‌کنند.

دلایل عطسه کردن

درمان خانگی عطسه کردن

اگر زیاد عطسه می‌کنید، می‌توانید به کمک چند تغییر کوچک در سبک زندگی خود تا حد زیادی جلوی عطسه‌های طولانی مدت خود را بگیرید. به عنوان مثال، می‌توانید فیلترهای موجود در سیستم تهویه منزل خود را تغییر دهید تا سیستم تصفیه هوای خانه به درستی کار کند.
ممکن است موهای حیوان خانگی‌تان باعث عطسه کردن شما شود. در اینصورت، می‌توانید موهای آن‌ها را کوتاه کرده یا آن‌ها را در بیرون از محل اقامت خودتان نگهداری کنید.
در صورتی که به گرد و غبار حساسیت دارید نیز می‌توانید غبار روی دستمال و سایر پارچه‌ها را با شستن آن‌ها در آب داغ یا آب با دمای بالاتر از ۱۳۰ درجه فارنهایت یا ۵۴.۴ درجه سانتیگراد از بین ببرید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب مضرات امواج بلوتوث برای بدن را در مجله دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…