دلایل نفخ بعد خوردن غذا که باید آن‌ها را جدی بگیرید!

۶
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر گاهی اوقات بعد از خوردن غذا احساس نفخ یا پُری کنید، جایی برای نگرانی نیست؛ اما اگر به طور مرتب دچار درد‌های فوقانی یا تحتانی شکم، گرفتگی‌ها، یبوست یا حالت تهوع می‌شوید و یا تغییری در عادت روده‌ای‌ بدن شما به وجود آمده  باید به یک متخصص گوارش مراجعه کنید
دلایل نفخ بعد از خوردن غذا

نفخ یکی از شایع‌ترین علائم گوارشی است و تقریباً همه می‌دانند که به وجود آمدن آن بعد از پرخوری، امری رایج است؛ اما اگر به طور مداوم نفخ می‌کنید، ممکن است عوامل دیگری علاوه بر صرف غذای زیاد، در میان باشد. در این مطلب از مجله دلتا درباره دلایل نفخ بعد از خوردن غذا اشاره خواهیم کرد.

۱. سریع غذا خوردن

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که خیلی سریع غذا یا میان ‌وعده‌هایتان را می‌خورید، ممکن است دچار نفخ شوید؛ زیرا معده شما سعی می‌کند این گونه با هجوم ناگهانی غذا یا نوشیدنی‌ها روبرو شود. توصیه می‌شود حتما غذایتان را خوب بجوید. ترکیب بزاق با ذرات ریز غذا باعث هضم راحت‌تر آن و در نتیجه نفخ کمتر می‌شود.

همچنین خیلی سریع غذا خوردن، شما را از طریق دیگری هم در معرض خطر نفخ قرار می‌دهد؛ بدین ترتیب که شما زمان کافی برای دریافت پیام “سیری” را به بدنتان نمی‌دهید و در نتیجه دچار پرخوری می‌شوید. بنابراین اگر شما خیلی سریع غذا بخورید، احتمال پرخوری بالاتر می‌رود، زیرا مغزتان هنوز این پیام را دریافت نکرده که معده‌ شما پر است.

دلایل نفخ شکم

علاوه بر دو مورد ذکر شده در قسمت بالا؛ مصرف نوشیدنی‌ها با نی یا خیلی سریع غذا خوردن باعث می‌شود به راحتی مقدار زیادی هوا را هم با آن‌ها وارد معده‌ کنید، که این موضوع می‌تواند باعث نفخ شود.

۲. مصرف غذاهای تولید کننده گاز

در واقع این فقط نحوه غذا خوردن شما نیست که بر احساس پُری شما بعد از صرف غذا تأثیر می‌گذارد، بلکه آنچه می‌خورید نیز مهم و تأثیرگذار است. از مهم ترین غذا‌های رایجی که باعث نفخ می‌شوند می‌توان به برخی سبزیجات، شیرین‌کننده‌های مصنوعی و مواد غذایی حاوی فروکتان (نوع خاصی از قند که هضم سختی دارد) اشاره کرد. از میان مواد غذایی طبیعی که فروکتوز بالایی دارند می‌توان به انگور، کلم بروکلی، مارچوبه، قارچ، پیاز، نخودفرنگی و فراورده‌های گوجه‌فرنگی اشاره کرد.

۳. وجود یک مشکل گوارشی در بدن 

گاهی اوقات هم، مهم نیست چه می‌خورید یا چگونه می‌خورید، وجود یک اختلال در دستگاه گوارش مانند عدم تحمل لاکتوز، IBS یا بیماری سلیاک ممکن است عامل ایجاد نفخ یا بدتر شدن آن باشد.
IBS در خانم‌ها شیوع بیشتری دارد و با این که آزمایش‌های دقیقی برای تشخیص آن یا درمانش وجود ندارد اما اغلب با مواردی مانند رژیم غذایی، پایین آمدن سطح استرس و تغییر برخی از شیوه‌های زندگی، قابل مدیریت است. به همین دلیل مهم است که با پزشکتان در مورد نفخ یا سایر مشکلات گوارشی که به آن دچار هستید، صحبت کنید.

علل نفخ شکم

۴. یبوست

براساس گزارش‌های موجود حدود ۸۰ درصد افرادی که یبوست دارند علائمی از نفخ شدید را نشان می‌دهند. بسیاری از افراد مبتلا به یبوست سعی می‌کنند بدون مراجعه به پزشک، این مشکل را به تنهایی برطرف کنند اما در بیشتر موارد، یبوست عوامل زیادی دارد، بنابراین اگر از یبوست همیشگی یا مزمن رنج می‌برید، باید با یک متخصص گوارش مشورت کنید تا یک برنامه‌ عملی مدون برای شما در نظر بگیرد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب درمان نفخ شکم با روش‌های‌ خانگی را در مجله دلتا بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۴۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۲ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۲ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۲ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…