چرا ستاره‌ها چشمک می‌زنند؟

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سوسو زدن یا چشمک ستاره‌ها چیزی است که در همان نگاه اول به آسمان به چشم می‌آید.
چشمک زدن ستاره ها

چشمک زدن ستاره‌ها بر اثر گذر نورشان از جو زمین اتفاق می‌افتد. نور ستاره پس از گذر از لایه‌های مختلف جو شکسته می‌شود و بر اثر آن به سرعت کم و زیاد می‌شود دمای متفاوت لایه‌های مختلف جو و نور نقطه‌ای ستاره‌ای عوامل اصلی ایجاد این پدیده‌اند. در این نوشتار قصد داریم شما را با دلایل چشمک زدن ستاره ها آشنا کنیم. با ما در مجله دلتا همراه باشید.

در اطراف کره زمین لایه‌های هوای گرم و سرد وجود دارند. نور ستاره‌ها برای این که به ما برسد، باید از این لایه‌های در حال حرکت عبور کند. به همین دلیل نور ستاره‌ها منحرف می‌شود و به نظر می‌رسد که ستاره‌ها چشمک می‌زنند.

چشمک زدن ستاره هاستاره‌ها آنقدر دورند که حتی از چشمی تلسکوپ تنها به صورت نقطه‌ای نورانی دیده می‌شوند. نور نقطه‌ای ستاره‌ها باعث می‌شود مسیر حرکت آن‌ها تا حد زیادی تحت تاثیر آشفتگی‌های جوی قرار بگیرد؛ زیرا نور نقطه‌ای به آسانی شکسته می‌شود.
تغییر نور ستاره‌ها متغیر است و در بازه‌های زمانی بسیار طولانی‌ رخ می‌دهد. تغییر نور این ستاره‌ها در بازه‌های زمانی چند ساعته تا چند ساله اتفاق می‌افتد.
لارنه وایتهد، فیزیکدان دانشگاه بریتیش کلمبیا در توصیف این پدیده می‌گوید: این فرآیند مانند نور روشنی است که در دوردست‌ها واقع شده و مانند یک منبع نوری کوچک شروع به تابش می‌کند. روشنایی این منبع نوری از دل هوایی می‌گذرد که همواره در حال تغییر و تحول است.
همزمان با عبور نور ستاره از لایه‌های مختلف اتمسفر زمین، فرآیند انکسار (شکست) نور روی می‌دهد. مانند زمانی که نور خورشید به ظرف بزرگ آب می‌تابد. اگر در زیر آب قرار داشته باشیم و چشم به منبع نور بدوزیم آن را در حال تغییر و تحول می‌بینیم که علت آن هم تکان‌های آب و امواج شکل گرفته در آن است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چرا زمین به دور خود می‌چرخد؟ را در مجله دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…