سرقت از حساب بانکی افراد چه مجازاتی دارد؟

۲
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جرم سرقت از حساب بانکی یا کارت عابر بانک می‌تواند جزء جرایم رایانه‌ای یا جرایم تعزیری غیر رایانه‌ای باشد که مجازات هر کدام از آن‌ها متفاوت است.
مجازات سرقت از حساب بانکی

سرقت، یکی از جرایمی است که بسیاری از افراد در طول زمان و در جوامع مختلف با آن درگیر بوده‌اند که وقوع آن، ریشه‌هایی در شرایط اقتصادی، فقر، درگیری‌های خانوادگی و … دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مجازات سرقت از حساب بانکی می‌پردازیم.

مجازات سرقت از حساب بانکی

سرقت از حساب بانکی تنها از طریق اینترنت صورت نمی‌گیرد و ممکن است مانند سرقت‌های تعزیری غیر اینترنتی هم توسط دسترسی به کارت بانکی و مشخصات آن اتفاق بیفتد. سرقت از حساب بانکی گاهی ممکن است توسط هکرها و افرادی انجام گیرد که با هک کردن اطلاعات بانکی شخص به حساب او دسترسی و پولی را از حساب شخص برداشت می‌کنند که این یک نوع سرقت اینترنتی است. اما گاهی فرد سارق با به دست آوردن رمز اول و دوم کارت بانکی شخص بزه‌دیده و با ربودن فیزیکی کارت وی، اقدام به برداشتن وجه از کارت بانکی او می‌کند که به عنوان سرقت تعزیری شناخته می‌شود.

مجازات جرم سرقت از حساب بانکی دیگری اگر به صورت اینترنتی رخ دهد، این است که سارق اینترنتی باید هم وجهی را که از طریق اینترنت سرقت کرده است را به مالک پس بدهد و هم به حبس از یک تا پنج سال یا جریمه نقدی از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال محکوم خواهد شد.

اما اگر این نوع سرقت به صورت اینترنتی رخ ندهد و سارق، با به دست آوردن شماره کارت بانکی به همراه رمز اول و دوم کارت شخص مورد نظرش، با برداشتن کارت او به صورت پنهانی دست به سرقت بزند، مشمول ماده ۶۵۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات می‌شود. این ماده مجازات سرقت تعزیری از این نوع را چنین در نظر گرفته است که:

هرکس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف زنی و جیب بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر خیانت در امانت کارت بانکی چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. خسرو

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۰ ب٫ظ

    سلام

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۸:۴۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …