مجموعه تاریخی آقازاده؛ نگین گردشگری یزد

۵
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خانه تاریخی آقازاده و سایر خانه‌های قدیمی و اعیانی مجاور آن، مجموعه‌ای دیدنی و بی‌نظیر در ابرکوه یزد هستند که در سفر به این شهر باید از آن‌ها دیدن کنید.
مجموعه‌ تاریخی آقازاده

در این مطلب از مجله دلتا به سراغ مجموعه‌ تاریخی آقازاده یا پردیس گردشگری ابرکوه در استان یزد می‌رویم که یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی این شهر به شمار می‌رود.

مجموعه تاریخی آقازاده

مجموعه تاریخی ابرکوه شامل پنج خانه‌ تاریخی است که در یکی از محله‌های قدیمی شهر ابرکوه قرار دارد. این خانه‌ها که قدمتشان به دوران قاجار برمی‌گردد، به یکی از خانواده‌های اعیانی شهر تعلق داشتند که در یک کوچه و در کنار هم زندگی می‌کردند. این مکان، یک مجموعه‌ کامل گردشگری است که ضمن بازدید و دیدن خانه‌های اصیل و با معماری کویری می‌توانید از رستوران و کافه‌ آن استفاده کنید و در آن‌ها اقامت داشته باشید.
گشت‌وگذاری در مجموعه تاریخی آقازاده

خانه آقازاده کجاست؟

محله‌ دروازه میدان! این یکی از ده‌ها آدرسی است که مسافران ابرکوه، سراغش را می‌گیرند. محله‌ای با کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی و خانه‌های خشتی و گلی با دیوارهای کاهگلی که بی‌شک برای هر بازدیدکننده‌ای جذاب به نظر می‌رسد. در این محله می‌توانید از خانه‌هایی دیدن کنید که هرکدام داستان و سرگذشت خود را دارند و حالا پس از گذشت چند قرن، میزبان گردشگران و مسافران هستند.

آقازاده، خانه‌ای با بادگیر دوطبقه

آقازاده، نام خانه‌ای تاریخی در میان مجموعه‌ تاریخی آقازاده در شهر سروهای ایران است که به‌خاطر داشتن بادگیری دوطبقه‌، در میان خانه‌های ابرکوه شهرت دارد. داستان این خانه از عهد قاجار و سال ۱۱۵۷ خورشیدی که به سفارش حاج حسین ابرقویی ساخته شد، تا امروز ادامه دارد.
مجموعه تاریخی آقازاده میزبان بادگیر دوطبقه

گشت‌وگذاری در خانه‌ زیبای آقازاده

کُلون در را به صدا در آورید و از سردر ورودی بگذرید، همانطور که دالان ورودی را پشت سر می‌گذارید، هوای خنک حیاط را استشمام خواهید کرد. ساختمان‌های اطراف حیاط، حوض مستطیلی و فضای سرسبز و کف سنگ‌فرش شاید اولین مواردی باشند که می‌بینید؛ اما بدون شک بادگیر دو طبقه‌ خانه که بر بالای اتاق شاه‌نشین، جا خوش کرده است، نظرتان را جلب خواهد کرد.
زیرزمینی با معماری دستکند که از ویژگی‌های این منطقه است، کلاه فرنگی، اتاق‌های سه‌دری و پنج‌دری، سایر بخش‌های خانه آقازاده را تشکیل می‌دهند. تالاری با مقرنس‌‌های زیبا، ارسی‌هایی با شیشه‌های رنگی چشم‌نواز، گچ‌بری‌های اسلیمی به کار رفته در درها و پنجره‌ها و قطاربندی‌های (نوعی مقرنس‌کاری) از جمله تزیینات خانه آقازاده هستند.
فضای داخلی مجموعه تاریخی آقازاده

بادگیر آقازاده و اسکناس ۲۰۰۰ تومانی!

فکر می‌کنید طرح بادگیر معروف مجموعه‌ تاریخی آقازاده را کجا دیده‌اید؟ پشت اسکناس آبی دو هزار تومانی! این بادگیر معروف با ۱۸ متر ارتفاع و ۱۸ متر مربع مساحت، در کنار کلاه فرنگی (نورگیر) بنا قرار گرفته و دارای ۱۹ دریچه‌ جهت تنظیم هوا است که با بادگیر دوم ارتباط دارد.بادگیر مجموعه تاریخی آقازاده و اسکناس ۲۰۰۰ تومانی!
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران، قدیمی ترین هتل موزه جهان را در اصفهان ببینید! را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۴۶ ب٫ظ

    من یکبار طی مسافت زیاد آنجا رفتم ولی متاسفانه درب آنجا بسته بود.

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۴۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۷ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…