کوچه‌های آشتی کنان، کوچه‌هایی باریک و صمیمی برای دوستی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شهر یزد دیدنی‌های فراوان دارد و تمام شهر را می‌توان یک اثر تاریخی دانست. یکی از جاذبه‌های این شهر که هر گردشگری حتما باید ببیند، کوچه های آشتی کنان است. کوچه‌های آشتی کنان یزد در محله فهادان قرار گرفته است، کوچه‌هایی که مثل هزارتو به هم راه دارند و به هم پیچ می‌خورند.

کوچه های آشتی کنان یزد ، کوچه‌های پیچ در پیچ باریکی هستند که به هم راه دارند. اما چرا به این کوچه‌های باریک، کوچه آشتی کنان می‌گویند و داستان پشت آن چیست؟ با دلتامگ همراه باشید تا همه چیز را درباره این کوچه‌های خاطره‌انگیز و دیدنی که حالا سهم بزرگی در گردشگری شهر یزد دارد، بدانید.

کوچه های آشتی کنان یزد

کوچه‌های آشتی کنان، کوچه‌هایی تنگ و باریک هستند که در محله فهادان در بافت قدیمی این شهر قرار گرفته‌اند و آن قدر باریک هستند که ۲ نفر به سختی می‌توانند از آن رد شوند. دلیل ساخت این کوچه‌ها این بوده است که آن قدر آن را تنگ بسازند تا مردمی که رد می‌شده‌اند، به هم برخورد کنند و این برخورد باعث نزدیکی و صمیمت بین آن‌ها شود.

بر اساس گفته‌ای، یک نمونه این است که ۲ نفری که با هم قهر بوده‌اند، خیلی اتفاقی از این کوچه در جهت مخالف هم رد می‌شوند و وقتی سعی می‌کنند تا خودشان را به نحوی از کوچه رد کنند، به هم گیر می‌کنند و این وضعیت خنده‌دار باعث می‌شود تا بخندند و میانشان آشتی به وجود بیاید.

داستان کوچه های آشتی کنان یزد

معماری کوچه های آشتی کنان و محله های اطراف آن

از آنجا که کوچه های آشتی کنان یزد در محله قدیمی شهر قرار گرفته است، دیوارهای کاهگلی بلند آن، بارزترین ویژگی‌ای است که در نگاه اول به چشم می‌خورد، البته موقع رد شدن از این کوچه‌ها حتما به درها هم توجه کنید و دق الباب‌های شگفت‌انگیزی که روی درها وجود دارند را ببینید.

مطلب پیشنهادی:  ۷ راهکار برای رهایی از فلج خواب یا بختک

دیوارهایی از جنس خشت و کاهگل باعث خنک شدن شهر و محله‌ها می‌شده است و مثل پناهگاهی برای انسان گیر افتاده در کویر بوده‌اند حالا این کوچه‌های تو در تو می‌توانند به راحتی باعث گم شدن افراد شوند. خانه‌های قدیمی‌ که در این کوچه‌ها قرار دارند، بزرگ و زیبا با حوض‌هایی فیروزه رنگ و پنجره‌های مشبک هستند که ترکیبی از سلیقه و خلاقیت معماران ایرانی را نشان می‌دهد. روی درهای این کوچه‌ها، دق الباب‌هایی به اشکال مختلف وجود دارد، دق الباب‌های شگفت‌آوری که با آیه قرآن تزیین شده‌اند و بعضی از آن‌ها هم به شکل حیوانات هستند.

معماری کوچه های آشتی کنان یزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

پارچه های مناسب لباس تابستانی

هر فصلی پارچه‌های مخصوص خود را دارد که بیشتر از آنها در تهیه انواع لباس استفاده می‌شود. بر…