طولانی‌ترین غار نمکی جهان، غار نمکدان قشم

۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
غار نمکی جزیره قشم یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در هرمزگان است که مجموعه‌ای از زیبایی‌های منحصر به‌فرد را در خود جای داده است. وجود رگه‌های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره‌ای زیبا را نمایان می‌سازد.
غار نمکدان قشم

هرمزگان یکی از استان‌های جنوبی ایران است که در شمال تنگه هرمز قرار گرفته است. یکی از این جاذبه‌ها که در این مطلب از مجله دلتا می‌خواهیم به آن سفر کنیم، گنبد نمکی و غار نمکدان قشم است که در استان هرمزگان واقع شده است.

موقعیت جغرافیایی غار نمکدان در قشم

غار نمکی هرمزگان در فاصله ۲ کیلومتری از ساحل جاده همجوار خود قرار گرفته است، اگر اهل پیاده‌روی و گردش در طبیعت هستید پیشنهاد می‌کنیم که پیاده این مسیر را طی کنید. این گنبد نمکی در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهر قشم قرار گرفته است. سقف غار نمک را قندیل‌های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده‌اند و منظره‌ای بدیع به وجود آورده‌اند.

موقعیت جغرافیایی غار نمکدان در قشم

غار نمکدان در استان هرمزگان

در کف این غار جریان‌هایی از آب نمک قابل مشاهده است که منظره فوق العاده‌ای را برای بازدید کنندگان پدید می‌آورد. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب چکیده شدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل‌ها می‌شود و باعث به وجود آوردن پیوسته این قندیل‌ها می‌شود. این جریان آب در دل کوه نمکدان به طور یک جریان دائمی زیرزمینی است و راه را به خارج از این غار می‌گشاید. در میان این غار یک حوضچه طبیعی به رنگ سفید وجود دارد که آبی که از دل این غار بیرون می‌آید درون آن جمع می‌گردد و به صورت یک چشمه نمک در دامنه کوه جلوه‌گری می‌نماید. این چشمه در تمام طول سال جریان دارد و در بخش‌های داخلی این غار نمکدان نیز جریان آب قابل مشاهده است.

غار نمکدان قشم در استان هرمزگان

گاهی آب نمک موجود در غار همانند آینه، تصاویر را منعکس می‌کند و این خود باعث به وجود آمدن منظره‌ای زیبا و بی‌نظیر در این منطقه می‌گردد. بستر اصلی این چشمه رنگی سرخ دارد و می‌توان رسوبات گِل اخرا (خاک نسوز) را در آن مشاهده کرد. رسوباتی که در این منطقه به وجود آمده‌اند نیز حاوی ترکیبات اکسید آهن و به‌ خصوص هماتیت هستند. بخش بالایی یا همان سقف غار نیز ساختار زیبایی دارد و توسط قندیل‌های بلورین که اشکال مختلفی دارند پوشیده شده است.

طولانی ترین غار نمکی جهان، غار نمکدان قشم

بررسی‌های انجام شده بر روی نمک‌های غار نمکدان

نمک‌هایی که از این غار استخراج می‌شوند خاصیت دارویی دارند و از آنها به عنوان نمکی برای علم طب به ویژه برای ورزشکاران حرفه‌ای به صورت کپسول مصرف می‌شود. ترکیباتی که نمک‌های درون این غار دارند از منیزیم تشکیل شده‌اند. با توجه به تحقیقات و بررسی‌هایی که بر روی غار نمکدان در هرمزگان انجام شده، متوجه شدند که این غار یکی از طولانی‌ترین غارهای نمک جهان است.

بررسی‌های انجام شده بر روی نمک‌های غار نمکدان قشم

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران، “دیدار با الهه نمک در دره سکوت هرمز” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۲:۱۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۹ ق٫ظ

    چه جالب

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۹:۱۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۹:۱۲ ق٫ظ

    بی نطیر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…